zondag 22 januari 2017

Quest 1 Dennis Barten: Digitalisering

Ik heb gekozen voor de trend Digitalisering, omdat ik mij gemakkelijk toekomstige vernieuwingen en innovaties binnen deze trend voor kan stellen, ook in mijn onderwijssector, het primair onderwijs. 
Bij de term digitalisering komt dan direct de eerste drijvende kracht Virtual Reality bij mij op; een razendpopulaire vorm van gamen die, voorspel ik, binnen (onder andere) de onderwijssector veel zal gaan betekenen.
De tweede drijvende kracht is onderzoekend leren (met als tegenhanger methodegebonden lessen); een vorm van kennis vergaren die thans herkenbaar is binnen de waarden van de 21st century skills, maar over het algemeen nog in de kinderschoenen staat, vooral in het primair onderwijs. Onderzoekend leren zal leerlingen in staat stellen zelf leren experimenten op te zetten en uit te voeren, waarna bevindingen worden gepresenteerd, individueel of samen, maar altijd kritisch: een groot, maatschappelijk goed, voor nu en in de toekomst.

Hier hoort het volgende scenariosjabloon bij:


 
Met de trend Digitalisering worden de veranderingen aangeduid die zich voltrekken in de maatschappij en de economie t.g.v. de invloed van informatie- en communicatietechnologie (‘ICT’).

Het hier gebruikte begrip ‘digitalisering’ is dus veel breder dan louter de toepassing van de ICT- sector. En haar innovaties zijn talrijk: al zijn relatief nieuwe begrippen zoals Virtual Reality (VR) en augmented reality (AR) voor sommigen nog onbekend terrein, deze vormen van vervormde realiteit komen steeds meer in de bekendheid en hellen langzamerhand van de entertainmentsector naar andere sectoren.
Deze entertainmentsector heeft met Virtual Reality momenteel de overhand met de Playstation VR, Oculus Rift en andere brillen die de gamer in andere werelden waant en vermaakt. Maar VR kan ook ingezet worden (en wordt hier en daar al ingezet) bij therapieën. Trauma's en angsten zoals hoogtevrees en claustrofobie kunnen worden gesimuleerd en worden zo te lijf gegaan.

Ook zeker het onderwijs heeft met deze trend te maken. Nu werken bijvoorbeeld groene opleidingen binnen VR al met digitale weergaven van (de groeisimulatie van) beplantingen, beplantingsplannen en landschapsarchitectonische objecten (Van Lammeren, Cleck & Kramer, 2003). In de zorg wordt thans het minimaliseren van handicaps bereikt door het inzetten van VR-technologie die deze handicaps kan compenseren. Daarnaast zijn er tevens VR-applicaties die voor mensen zonder handicaps het begrip rondom en houding t.a.v. een handicap kunnen verbeteren (Van der Landen, 2003).
Ik voorzie verder tal van mogelijkheden om kennis te vergaren middels VR in de toekomst. De student chirurgie kan binnen VR een hartoperatie uitvoeren op een gedigitaliseerd lichaam, politieagenten in opleiding kunnen eindeloos getraind worden binnen welke gesimuleerde, gewelddadige situatie dan ook. Een ingewikkelde rechtszaak als tentamen voor een rechtenstudent? Wilt u uw bril even op uw hoofd plaatsen?

Ook voor het P.O. bieden VR en AR mogelijkheden. De leerling zal b.v. binnen wereldoriëntatie betreffende het onderwerp 'China' meer opsteken dan uit boeken, als de virtualiteit de leerling op de Chinese Muur kan laten lopen, hem het landschap kan laten zien en hem de taal kan laten horen.
Het lijkt mij ook zeker mogelijk, dat, in 2030, meerdere vormen van waarnemen aan VR en AR zullen worden, of al zullen zijn toegevoegd, dan alleen zien en horen: het proeven en ruiken zal de ervaring en aldus het leerproces compleet maken. Het zal geen leren worden, het zal een ervaring worden, een belevenis, die wellicht op een herinnering zal kunnen gaan lijken, alsof de leerling werkelijk in het land heeft rondgelopen. Daar kan geen boek tegenop.



De drijvende kracht 'onderzoekend leren' zou binnen het P.O. uitstekend verbonden kunnen worden aan VR. Met de bril op is er geen klassikaal gestuurd onderwijs met boeken meer nodig. De (onder)zoektocht binnen de virtuele wereld gekoppeld aan het leerdoel binnen het vak of topic is dan de constructie: in de (reken-, taal-, of wereldoriënterende) wereld gaat de leerling op (zijn zelf opgezette) onderzoek uit om tot antwoorden en conclusies te komen.

Leerlingen blijken overigens zelf ook concrete ideeën te hebben hoe VR tot leren kan komen: met de bril op loop je door het Achterhuis en zie je hoe Anne Frank vroeger heeft geleefd. Op een 'veilige' plek kan je aanschouwen hoe de Zeeuwse dijken doorbreken en het water overal naartoe stroomt. De mensen zijn in paniek en wachten op hulp. Zo wordt de watersnoodramp van 1953 weer actueel (Kennisnet, 2016).

Ik adviseer het gameteam om bovenstaande trend te gebruiken. De digitalisering om ons heen is aan de orde van de dag, is overal om ons heen en ontwikkelt zich in sneltreinvaart. Het is daarom wellicht een voor de hand liggende trend, maar tevens een die tot de verbeelding spreekt en veel ruimte biedt tot heldere, creatieve en concrete uitwerking voor de Challenge Day.


Literatuur:


Lammeren, R., Clerc, V., & Kramer, H. (2003). Simulatie Agenten voor Landschapsarchitectonisch Design in virtual reality. Wageningen: Alterra.
Landen, R. v. (2003). Virtual Reality in de zorg. Delft.
Pijpers, R. (2016). Virtual Reality in het onderwijs. Opgehaald van Kennisnet.nl: https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/Virtual_reality_in_het_onderwijs.pdf



Feedbackkaart Quest 1
Feedback op werk van: Dennis Barten
Naam peer-beoordelaar: Nienke ten Broek
Verdeling van punten door leerteam :7




++ / + / -+ / - / --

+
De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten is onderbouwd voor meerdere vakgebieden (bv voor po en v(s)o en hbo).
De gekozen trend digitalisering wordt helder omschreven en onderbouwd. Ook VR wordt onderbouwd met een korte verantwoording voor het vo en/of hbo. De drijvende kracht ‘onderzoekend leren’ wordt bijna niet omschreven.

+-
Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch)
De keuze wordt duidelijk verantwoord en er komt een duidelijke visie op het onderwijs naar voren. Ik mis hierbij wel het economisch perspectief.

+-
De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd met actuele en relevante (wetenschappelijke) literatuur.
Er worden verschillende bronnen gebruikt en de trend en drijvende krachten ( vooral VR) zijn helder beschreven en onderbouwd met literatuur. Ik mis wel de hele beschrijving van de drijvende krachten. Alleen het stukje VR komt nu naar voren.
+
De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter discussie gesteld
De maatschappelijke relevantie komt duidelijk naar voren. Je schrijft overtuigend en komt met concrete voorbeelden.
--
De gekozen trends zijn voorgelegd aan peers in onderwijsinnovatie-trajecten (bv in landelijke/regionale netwerken of digitale fora)
N.v.t



Feedback algemeen :
Je hebt een overtuigende manier van schrijven en daardoor word je meteen enthousiast. Probeer de volgende keer alle drijfkrachten te beschrijven. Nu wordt het onderzoekend leren maar heel summier omschreven.

1 opmerking:

  1. Hoi Dennis,

    Ik zie dat je peerfeedback hebt ontvangen op je blog. Daarnaast blijkt uit je blog dat je de gekozen trends niet het voorgelegd aan peers, klopt dat? Het kan je helpen om zaken concreet te krijgen en om goede ideeën op te doen :)

    Verder sluit ik me aan bij de gegeven peerfeedback. De gekozen trend digitalisering en de relevantie daarvan wordt helder omschreven, zowel voor je eigen sector als sector overstijgend. Je hebt een duidelijke redeneerlijn in je stuk en zet een mooie visie neer. Je richt je in de uitwerking vooral op de drijvende kracht virtual reality, waardoor onderzoekend leren onderbelicht blijft en weinig duidelijk wordt wat de relatie is met virtual reality. Ook werk je de tegenkrachten klassikaal onderwijs en methodegebonden onderwijs weinig uit. Deze zou je moeten beschrijven met het oog op de toekomst –stel dat er alleen klassikaal onderwijs is en methodegebonden, hoe ziet dat eruit? Is dat per definitie slecht? Je zegt dat VR het leren bevordert, waarom dan? Is dat wel zo? Onderbouw harde stellingnames! Is een kennisbasis niet belangrijk om te leren en om je mentale modellen verder uit te bouwen? Hoe krijgt dit dan vorm?

    Daarnaast valt me op dat je het belang van de trend vanuit jouw eigen mening omschrijft,: ‘Ik heb gekozen voor de trend Digitalisering, omdat ik mij gemakkelijk toekomstige vernieuwingen en innovaties binnen deze trend voor kan stellen, ook in mijn onderwijssector, het primair onderwijs’. Jouw mening heeft helaas niet veel te zeggen over hoe de trends zich gaan ontwikkelen. Het zou sterker zijn als je dit daarnaast zou aanzetten en onderbouwen vanuit wat je ziet en vanuit wat blijkt uit (wetenschappelijke) literatuur.

    Sarah offers you her congratulations for a job well done.

    Groetjes en fijn weekend!

    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen