(Meer informatie over de verdeling is ook te zien in onze blog van maandag 16 januari op deze teampagina.)
Onze pitch/film als eindresultaat:
Onderstaand de beschrijving per teamlid in volgorde van weergave in de film. Hierbij werken wij vanuit de beide assen naar de toekomstige scenario's toe. Hierbij is het kwadrant rechtsboven het meest vooruitstrevende toekomstbeeld richting 2030.
Dennis (verticale as):
Globalisering houdt in dat sociale interactie boven de nationale grenzen uitstijgt. Globalisering heeft zijn eigen regels en logica dat vandaag de dag direct of indirect de politiek en economie van elk land beïnvloedt.
Globalisering zou, met
betrekking tot het onderwijs, betekenen dat er over onze grenzen wordt gekeken
naar andere opleidingen, andere curricula, andere werkvormen. Om daar
vervolgens gebruik van te kunnen maken.
Dat is nu niet mogelijk.
Scholen en opleidingen hanteren een vast curriculum en houden zich daar aan. Over
het algemeen vist de student thans jammerlijk achter het net: jouw opleiding
biedt dát gewilde vak, in díe taal, op díe opleiding nou nét niet aan.
Het is nog
lang niet mogelijk om gebruik te maken van de voordelen van deze globalisering.
Dit is te wijten aan de huidige stand van de digitalisering. Die is nog te veel
en vaak offline.
Paul (horizontale as):
Offline is ‘het niet verbonden zijn met internet’ . In het onderwijs wordt offline gezien als ‘real
life’ oftewel contact van face to face. Denk hierbij aan contact tussen docent
en student zowel individueel als in groepsverband.
Letterlijk vertaald betekent ‘online’ 'op de lijn'. Denk hierbij aan informatie die wereldwijd
wordt gedeeld en opgevraagd. Het Online communiceren is een belangrijk
onderdeel van de totale communicatie. In de toekomst zal het belang van online
communiceren verder toenemen.
De combinatie van online en offline leren in
een mix noemen we blended learning en wordt nu al toegepast. In de toekomst zal
blended learning steeds meer naar online gaan. Doordat world-wide based
subjects digitaal en met nieuwe technologieën wordt aangeboden kunnen studenten zelf bepalen
waar, wanneer en op welk niveau zij zich willen ontwikkelen. Maar zover zijn we
nog lang niet.
Nienke (scenario 1):
Ik neem je mee naar een klas van nu... Een leerkracht voor de klas, de kinderen zitten allemaal aan een tafeltje met een boek en een schrift voor hun neus. De leerkracht geeft les volgens de methodes en probeert de leerdoelen te halen die zijn ontwikkeld door het SLO. Er wordt gebruikt gemaakt van het digi- bord, tablets worden sporadisch ingezet. Dat klinkt saai he? Zo gaat het helaas op veel scholen.
Het Nederlandse onderwijsstelsel is op dit moment niet voorzien in een systematische vernieuwing van het curriculum. Hierdoor vinden noodzakelijke (vak)vernieuwingen vaak niet, te laat of te geïsoleerd plaats. Er is bovendien onvoldoende samenhang in het curriculum, zowel tussen vakgebieden als tussen onderwijssectoren.
Nienke (scenario 1):
Ik neem je mee naar een klas van nu... Een leerkracht voor de klas, de kinderen zitten allemaal aan een tafeltje met een boek en een schrift voor hun neus. De leerkracht geeft les volgens de methodes en probeert de leerdoelen te halen die zijn ontwikkeld door het SLO. Er wordt gebruikt gemaakt van het digi- bord, tablets worden sporadisch ingezet. Dat klinkt saai he? Zo gaat het helaas op veel scholen.
Het Nederlandse onderwijsstelsel is op dit moment niet voorzien in een systematische vernieuwing van het curriculum. Hierdoor vinden noodzakelijke (vak)vernieuwingen vaak niet, te laat of te geïsoleerd plaats. Er is bovendien onvoldoende samenhang in het curriculum, zowel tussen vakgebieden als tussen onderwijssectoren.
Annette (scenario 2):
In
navolging op het Finse onderwijssysteem worden er geen schoolvakken meer
opgenomen in het curriculum maar bestuderen we met passie gebeurtenissen en
fenomenen in een interdisciplinair format.
Passion
based learning: Er wordt uitgegaan van de eigen ambities
voor de toekomst , talenten en capaciteiten waarbij studenten zichzelf steeds
de kritische vraag stellen; Wat wil ik, en waarom moet ik dit weten?
Daarmee
bepaalt de student zelf de lat en kiest de beschikbare en hoeveelheid lesstof die nodig zijn om het beoogde doel te
bereiken.
Daarbij
wordt er samengewerkt in kleine door studenten samengestelde groepen.
Studenten
bepalen zelf welk onderwerp of verschijnsel ze willen bestuderen.
Docenten
vormen een collectief en er zijn
interactieve contactmomenten met
groepen
studenten die face-to-face plaatsvinden.
Wanneer de internationale veiligheid het toelaat worden verschillende onderwijslocaties bezocht.
Wanneer de internationale veiligheid het toelaat worden verschillende onderwijslocaties bezocht.
Marlene (scenario 3):
Maar wat voor mogelijkheden zouden er zijn wanneer de leeromgeving digitaal wordt en verrijkt met allerhande technologie. Rapportages zoals het Horizonreport spreken over de opkomst van het gebruik van learning analytics en het inzetten van big data om de leeromgeving te personaliseren, het inzetten van diverse vormen van mixed reality om de leerervaring te verrijken en robotics en artificial intelligence om het leerproces ondersteunen. De student bereidt zich op zijn eigen wijze en in zijn eigen tempo voor op zijn toekomst en verzamelt alle bouwstenen binnen het curriculum van zijn onderwijsvorm, PO, VO, MBO of HBO door het deelnemen aan MOOC's en puttend uit een grootse digitale databank.
En scenario 4? Digitalisering en globalisering optimaal gecombineerd? Dat maakt grootste dingen mogelijk.
Marc (scenario 4):
Stel je eens voor…
Het is 5 uur in de ochtend en ik ben wakker. Waarom wachten
tot de les op school gaat starten. Ik heb onbeperkte mogelijkheden om in te loggen
en virtueel lessen te volgen. Of dit nu een Artificial Intelligence hologram is
van een docent of een andere vorm bepaal jezelf qua behoefte. Als gevolg van
machine learning is interactie mogelijk en kun je vragen stellen. Er is ook
geen taalbarrière meer aangezien alles real time aangeboden kan worden in de
taal van voorkeur.
Belangrijk is dat je je passie gaat volgen en gepersonaliseerd
gaat ontwikkelen. Je toekomstige werkgever bepaalt niet meer wat je diploma
moet inhouden en welk papiertje je nodig hebt, maar je stelt zelf je curriculum
samen en gaat shoppen binnen de lessen en onderwerpen wereldwijd op het moment
dat je daar zin en tijd voor hebt. Hierna ga je je ideale droombaan zoeken die
hierbij past. In 2030 is maatwerk dus optimaal mogelijk.
- Brightside.me (2017). Finland will become the first country in the world to get rid of all school subjects. Geraadpleegd op: https://brightside.me/wonder-curiosities/finland-will-become-the-first-country-in-the- world- to-get-rid-of-all-school-subjects-259910/
- Friedman, T. (2000). The Lexus and the Olive Tree. New York: Farrar, Straus and Giroux.
- De Grijs, F. (juni 2016). HSP & moe? Nu niet meer.
- Jaarcongres Vereniging Hogescholen over diversiteit in het HBO (2016). Toespraak Thom de Graaf
- http://www.vereniginghogescholen.nl/system/knowlegde_base/attachments/files/000/000/537/original/Toespraak_Thom_de_Graaf_jaarcongres_Vereniging_Hogescholen_2016.pdf?1461228816
- Kennisnet (2016-2017). Trend rapport Technologiecompas voor het onderwijs. Geraadpleegd van https://www.kennisnet.nl/publicaties/trendrapport/
- NMC Horizon report (2017). Higher education edition preview. Geraadpleegd van https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2017-higher-education-edition-preview/
- Staes, J. (2016). Passion Based Learning keynote
- Onderwijsraad. (2014). Een eigentijds curriculum. Geraadpleegd van https://www.onderwijsraad.nl/publicaties/2014/een-eigentijds-curriculum/volledig/item7128
- Zwaan, B. van der. (2016). Haalt de universiteit 2040? Een Europees perspectief op wereldwijde kansen en bedreigingen. Amsterdam University Press
FEEDBACK VAN PEERGROEP:
Feedbackkaart Quest 1
Pitch 23-01-2017
Naam leerteam: Sarah’s Angels
Naam beoordelaar: MLI Legends
Verdeling van punten: 6 punten
Naam beoordelaar: MLI Legends
Verdeling van punten: 6 punten
++/+/+-/-/--
|
Criteria:
|
De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten is onderbouwd
voor meerdere vakgebieden (bv voor po en v(s)o en hbo).
|
|
Feedback:
++
|
Alle
vakgebieden zijn benoemd. Trends en al ver beschreven scenario’s zijn
toepasbaar op alle onderwijsniveaus.
|
Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten
blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven
worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch).
|
|
Feedback:
+-
|
De
keuze voor trends en drijvende krachten is niet helemaal duidelijk geworden
vanuit de pitch. Deze staat wel beschreven maar is in het filmpje niet
zichtbaar.
|
De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd met
actuele en relevante (wetenschappelijke) literatuur.
|
|
Feedback:
+
|
Globalisering
en digitalisering; goede operationalisering van begrippen en toelichting
trends. Digitalisering in offline en online. Globalisering in vast curriculum
of shop your lesson. De bewoording is concreet en duidelijk. Welke
onderwijstrend/drijvende kracht liggen hier echter onder waardoor deze twee
uiterste dan naar voren zijn gekomen. Dat geldt ook voor digitalisering. Op
basis van welke drijvende kracht zijn offline/online ontstaan. Scenario’s zijn al best ver uitgedacht. Dit
kan ook een valkuil zijn, blijf out-of-the-box.
|
De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter
discussie gesteld
|
|
Feedback:
+-
|
Is
niet duidelijk naar voren gekomen. Doordat er al ver ingegaan wordt op
scenario’s, is er dan nog wel voldoende ruimte voor discussie?
|
Feedback:
|
n.v.t
|
Feedback
algemeen:
Leuke presentatievorm waarin iedereen zichtbaar was en inbreng had. Er werd veel en snel gesproken. Door de taligheid was de inhoud daardoor niet altijd goed te vormen.
Leuke presentatievorm waarin iedereen zichtbaar was en inbreng had. Er werd veel en snel gesproken. Door de taligheid was de inhoud daardoor niet altijd goed te vormen.
Hoi Sarah's Angels,
BeantwoordenVerwijderenJullie hebben interessante en zeker relevante trends gekozen die ook al (deels) zichtbaar zijn in de maatschappij en in het onderwijs. Deze zichtbaarheid hebben jullie behoorlijk uitgebreid toegelicht, waardoor jullie eigenlijk al een invulling hebben gegeven aan de scenario’s i.p.v. deze toe te lichten en te onderbouwen.
De uitwerking en onderbouwing voor de verschillende onderwijssectoren is nog summier. Is de relevantie van de twee trends voor elke sector (po/vo/hbo) even groot? Wat zijn mogelijke verschillen?
Probeer eens antwoord te geven op de vraag: waar komen deze trends en de daaruit voorvloeiende drijvende krachten vandaan en waarom zijn deze relevant? Wat is de relevantie van globalisering, behalve dat we ook naar beleid en curricula in andere landen kunnen kijken? Dat gebeurt nu ook al op grote schaal. Wat vraagt deze trend bv. van het curriculum en de te behalen leerdoelen? Hoe heeft globalisering impact op de arbeidsmarkt en om welke kennis en vaardigheden vragen werkgevers?
Wat is de relevantie van digitalisering? Heeft dat alleen invloed op hoe we kunnen leren of ook wat we leerlingen willen leren en wanneer?
Jullie benoemen al een visie op onderwijs, maar deze lijkt nog wat eentonig. Probeer verder te kijken dat wat er nu al is en werk alle vier de scenario’s uit richting de toekomst. Als voorbeeld werken jullie scenario #1 niet uit richting de toekomst maar benoemen jullie (ietwat ongenuanceerd) wat jullie niet bevalt aan de huidige situatie. Wat nu als in dit scenario technologie het niet gaat worden in de toekomst? Hoe zien jullie het onderwijs dan? Is er dan alsnog kwaliteit te behalen en wat zou daarvoor nodig zijn?
Maatschappelijk perspectief wordt weinig benadrukt. Welke rol speelt onderwijs om de wereld te verbeteren? Denk aan burgerschap, de onderwijsdoelen van Biesta etc. Wetenschappelijk is nog weinig onderbouwd. Benoem waar je de visie op baseert. Is er wetenschappelijk al iets bekend over bijv. de voor- of nadelen van e-learning? Economische perspectieven worden wel benoemd. Vergeet niet te benadrukken waar de markt behoeften aan heeft, welke kennis en vaardigheden zijn daarvoor nodig om die vraag te beantwoorden.
De beschrijvingen van de trends zijn helder. De drijvende krachten worden vooral benoemd, maar nog niet zozeer onderbouwd. Zoals ook hierboven benoemd, mogen jullie dus nog werken aan de onderbouwing. Op basis van welke bronnen besluiten jullie dat deze trend en krachten inderdaad impact gaan hebben?
Jullie zijn nog erg voorzichtig, waardoor de grenzen weinig ter discussie worden gesteld. De grenzen van de maatschappelijke opdracht (zie ook artikel Turkenburg) vragen om een discussie en standpunt rondom de vraag waar houdt de verantwoordelijkheid van de school op. Gezien de trends die jullie hebben gekozen zou je hier verder over kunnen nadenken. Wie worden er verantwoordelijk voor het onderwijs? Wat is jullie visie daarop?
Wat ook terecht uit de peerfeedback naar voren komt: pas op dat je nog ruimte houdt voor de invulling van de scenario’s -> denk verder dan wat er op dit moment al speelt. Trek de stoute schoenen aan!
Dit komt niet terug in jullie blog. Probeer te sparren met collega’s of met mensen uit je netwerk. Dit kan tevens goede ideeën opleveren :).
Sarah offers you her congratulations for a job well done.
Groetjes en fijn weekend! Sarah