woensdag 25 januari 2017

Quest 1

Questkaart 1: Trends shaping the future – Annette 

Als docent Zorg &Welzijn in het beroepsgerichte vmbo spreekt mij de trend globalisering sterk aan. In de kern van het profiel Zorg & Welzijn staat het werken mét en voor mensen immers centraal. Door globalisering ontstaan mogelijkheden om altijd en overal met elkaar in verbinding te zijn, zowel online als face-to-face.

Globalisering kan worden opgevat als de zich verbredende en versnellende wereldwijde verbondenheid en de daarmee toenemende convergentie tussen landen en systemen (Held, McGrew, Goldblatt & Perraton, 1999).  Onder andere door nieuwe en betere online mogelijkheden wordt het steeds eenvoudiger om over de grenzen van de eigen school te communiceren, samen te werken en ervaringen te delen.
In het Nederlandse onderwijs; PO, VO, MBO, HBO en universiteiten is Blended leren een steeds vaker toegepaste onderwijsvorm.

Blended leren is een combinatie van online leren en contactonderwijs en levert een positieve bijdrage aan het verhogen van onderwijsprestaties (Graham, 2013; Spanjers, Könings, Leppink, & van Merriënboer, 2014).  Blended Leren is een overkoepelende term en bevat een aantal sub-methoden zoals Flipping the classroom, het Rotation model dat veel in het PO gebruikt wordt, of het Flexmodel waarbij het lesmateriaal digitaal aangeleverd wordt. 

In het beroepsgerichte vmbo en vastgelegd in de kern van het vernieuwde curriculum (vernieuwingvmbo.nl) wordt steeds meer gebruik gemaakt van blended leren.
Onderwijsvormen zoals actief leren in hybride leeromgevingen, ervaringsleren door beroepsgerichte stages en online instructies spelen in het vmbo een steeds grotere rol. Professionele beroepsbeoefenaars zoals de kok, de kapper of verzorgende IG geven face-to-face instructie en workshops aan de Zorg & Welzijn leerlingen in school. Daarnaast communiceren leerlingen via skype met pedagogische medewerkers van het kinderdagverblijf in Finland of maken kennis met het EPD (elektronisch patiëntendossier).  Tijdens beroepsgerichte stages wordt geleerd welke competenties nodig zijn om het gekozen beroep uit te oefenen. Tijdens internationaliseringsactiviteiten ervaren leerlingen van het Udens College  wat de culturele verschillen zijn en hoe het onderwijs georganiseerd wordt in Barcelona, Italië of België.

Scenariosjabloon:



De drijvende kracht in mijn scenariosjabloon die verder uitgewerkt zou mogen worden is zelfregulatie. Docenten of lesmethoden bepalen (nog) te vaak en te veel welke online activiteiten er gevolgd moeten worden en hoe en waar je beroepsgerichte stage of gastles plaatsvindt. Leerlingen hebben hierin nog weinig of geen keuzemogelijkheden en nemen regelmatig een afwachtende houding aan of tonen weinig eigen initiatief. 

Maar we zijn op weg naar een nieuw economisch landschap en wat betekent het om te leven in een kennisintensieve diensteneconomie? Zelfregulerende vaardigheden zijn in een individualiserende samenleving niet meer weg te denken. Doelgericht handelen, flexibiliteit en jezelf motiveren, zelfstandig werken en verantwoording kunnen afleggen over het eigen handelen zijn vaardigheden die horen bij zelfregulerend leren. Om zelfregulatie bij leerlingen te stimuleren zou men meer gebruik mogen maken van de mogelijkheden van Blended leren. Het Self Blended Model is bijvoorbeeld erg populair in het VO en geeft leerlingen de mogelijkheid om lessen te volgen die de eigen school niet aanbiedt. Naast traditionele lessen volgen studenten uit alle onderwijslagen gratis MOOC’s ( massive open online course). De inzet van VR en AR enthousiasmeert zonder twijfel de huidige (v)mbo leerling en daagt uit. Hoe geweldig zou het zijn als een Zorg & Welzijn leerling door middel van een VR bril een tandarts mag assisteren tijdens de behandeling of als stewardess een vluchtinstructie mag geven aan de passagiers. Op deze manier levert blended leren ook een bijdrage aan LOB ( Loopbaan, Oriëntatie en Begeleiding).  



Ik adviseer mijn gameteam voor deze trend te kiezen omdat de mogelijkheden en toepassingen van blended leren, mede door de snelle ontwikkeling van digitalisering en internationalisering, in een rap tempo toenemen. Het motiveert en stimuleert de ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden maar het allerbelangrijkste is dat leren nóg leuker wordt.



Een inspirerende impressie hoe blended leren eruit kan zien in het primair onderwijs:


Bronnen:
Graham, C. R. (2013). Emerging practice and research in blended learning. In M. G. Moore (Ed.), Handbook of Distance Education (3th ed., pp. 333-350). New York: Routledge.

Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D. & Perraton, J. (1999). Global Transformations: Politics,   economics and culture. Stanford: University Press.

NRO(2016). Antwoordformulier Effect van Blended leren op onderwijsprestaties. Geraadpleegd op: https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2016/09/072- Antwoordformulier-Effect-van-Blended-Leren-op-Onderwijsprestaties.pdf

OECD. (2008). Vormgevende trends binnen het onderwijs

Spanjers, I. A. E. , Könings, K. D. , Leppink, J.  & Merriënboer,  J. J. G. van (2014).
Blended leren: Hype of verrijking van het onderwijs? Geraadpleegd op:
https://www.kennisnet.nl/.../alle.../blended-leren-hype-of-verrijking-van-het- onderwijs/

Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. Enschede: SLO.

www.vernieuwingvmbo.nl


Beoordeling Quest 1 Annette

Naam producerend leerteam: Sarah’s Angels
peer-beoordelaar: Paul Martijn
Verdeling van punten door leerteam: 11

Ranking docent:
++ /+ /+- /- /--
Criteria
+
De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten zijn voldoende hoofdzakelijk onderbouwd voor vmbo en een stukje vo.

++
Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch visie op onderwijs in combinatie met het werkveld.
++

De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd met actuele en relevante literatuur.
+-
De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter discussie gesteld maar mogen met voorbeelden uit het werkveld versterkt worden.
--
De gekozen trends zijn zichtbaar voorgelegd aan peers of collega’s in onderwijsinnovatie-trajecten (bv in landelijke/regionale netwerken of digitale fora)


Tweede beoordeling Quest 1 Annette

 Naam producerend leerteam: Sarah’s Angels
peer-beoordelaar: Paul Martijn
Verdeling van punten door leerteam: 11

Ranking docent:
++ /+ /+- /- /--
Criteria
+
De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten zijn voldoende hoofdzakelijk onderbouwd voor vmbo en een stukje vo.
Kijk nog eens naar de betekenis van globalisering. Er zijn diverse definities en wat betekenen die concreet voor jou opleiding. Online communiceren is maar een klein deel van globalisering.

++
Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch visie op onderwijs in combinatie met het werkveld. Je Legt duidelijk verbanden met het toekomstige werkveld en leren. Je zou nog kunnen toevoegen hoe we dit in de toekomst gaan toetsen.
++

De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd met actuele en relevante literatuur.
Daarbij zij er ook nog twee visuele voorbeelden toegevoegd.
+-
De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter discussie gesteld maar mogen met voorbeelden uit het werkveld versterkt worden. Dit zou je ook met you tube kunnen doen.
--
De gekozen trends zijn zichtbaar voorgelegd aan peers of collega’s in onderwijsinnovatie-trajecten (bv in landelijke/regionale netwerken of digitale fora) Ik mis hier feedback al is het maar in de vorm van een gesprek met collega’s waaraan je refereert.

De criteria hebben relatie met onderstaande pi’s
·         Over de grenzen van het eigen vakgebied (context) heen kijken.
·         Ontwikkeling van visie op onderwijs waarbij verschillende
perspectieven, ontwikkelingen en trends (toekomstgericht) worden meegenomen;
·         Participeren in (landelijke/regionale) onderwijsinnovatie-trajecten
·         In staat zijn de grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector te

onderbouwen/beargumenteren;

1 opmerking:

  1. Hoi Annette,

    De peerfeedback die je hebt ontvangen bestaat alleen uit het toekennen van een ranking. Er wordt verder geen uitleg bij gegeven waardoor het voor jou ook moeilijk wordt om deze feedback te verwerken. Vraag aan je feedbackgever of hij nog wil expliciteren wat hij dan precies bedoelt hiermee en of hij nog feed forward kan geven.

    De gekozen trend en drijvende krachten heb je duidelijk uitgewerkt en je licht toe waarom deze relevant zijn voor jouw opleiding. Je zou nog wel wat meer mogen toelichten wat dit betekent voor de maatschappij en voor het onderwijs. Je zegt dat blended learning bijdraagt aan het over de grenzen heen kijken en je geeft voorbeelden van wat er gebeurt. Maar wat is de invloed hiervan? En heb je bronnen die dit onderbouwen?

    De voorbeelden die je geeft zijn zowel sector overstijgend als gericht op jouw sector. Let wel op de onderbouwing. Onderaan je blog geef je een literatuurlijst, maar je refereert niet in de tekst. Daardoor is het moeilijk te achterhalen welke stellingnames je kunt onderbouwen vanuit de literatuur. Zo zeg je bijvoorbeeld: ‘Het motiveert en stimuleert de ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden maar het allerbelangrijkste is dat leren nóg leuker wordt’ -> is dat zo? Heb je hier onderbouwing voor?

    Sarah offers you her congratulations for a job well done.

    Groetjes en fijn weekend!

    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen