donderdag 26 januari 2017

Quest 1: 'Trends shaping the future'


Innoveren en vernieuwen is belangrijk om maatschappelijke problemen op te lossen en om marktwensen te vervullen wat essentieel is voor de continuĆÆteit van bedrijven. Bij de opleiding Technische Bedrijfskunde van Fontys BEnT is dit Ć©Ć©n van de vier pijlers van het curriculum en wordt dit d.m.v. projectonderwijs toegepast. Het projectonderwijs is probleemgericht, toepassingsgericht, praktijk georiĆ«nteerd en samenwerking en projectbeheer staan centraal. Bij de opzet van het projectonderwijs is het integrale leren van de bedrijfskundige onderwerpen een belangrijk uitgangspunt (Leirman, 1977; de Kleijn & Mathijssen, 1996). Daarnaast staat de persoonlijke ontwikkeling van de student centraal die dit steeds meer op niveau en tempo zelf kan bepalen. Dit kan en wordt al op alle vakgebieden (PO, VO, Mbo en Hbo) toegepast maar zal de komende jaren veel meer aandacht moeten krijgen. Het voortgezet onderwijs loopt hierbij het meeste achter. Hier wordt hoofdzakelijk klassikaal en integraal les gegeven. Bij het primair onderwijs zie je hierin al jaren een positieve ontwikkeling zowel op het gebied van differentiaal als digitaal leren. Het krijtbord is hier allang verdwenen en kinderen van alle niveaus zitten in Ć©Ć©n klas. Algemeen hebben we dus te maken met een collectief en individueel leerproces ondersteund door digitale technologie. De trends die ik kies gaan over het gepersonaliseerd leren in combinatie met de digitalisering. In de onderstaande sjabloon zijn deze twee trends weergegeven met hun daarbij behorende drijvende krachten.


Een mix van deze drijvende krachten is Blended learning. Blended learning is een combinatie van online leren, contactonderwijs en praktijkonderwijs (Binkley at al, 2010). Hierbij is de onderlinge samenhang van leeractiviteiten per situatie en context verschillend. Door leermiddelen flexibel, interactief en activerend in te zetten sluit dit aan bij de ‘21st century skills’ (Binkley at al, 2010).

In de komende tien jaar zal offline steeds meer overgenomen worden door online. De student kan hierdoor steeds meer bepalen waar, wanneer en hoe hij wilt leren waardoor hij zijn eigen ontwikkeling bepaalt. Dit geldt voor leren in het algemeen op alle niveaus en voor alle leeftijden. Kortom je kunt je eigen route bepalen over wat en wanneer je wilt leren tot het niveau wat jij denkt nodig te hebben. Landelijk zijn met name in en rondom het hoger onderwijs dergelijke initiatieven te bespeuren. Zo zetten steeds meer universiteiten hun onderwijs online zodat studenten gratis colleges en cursussen  kunnen volgen (MOOC). Vooral de TU Delft loopt voorop met haar ‘OpenCourseWare’ programma en ook de Universiteit van Amsterdam laat zich niet onbetuigd. Ook is er in Nederland de zogenaamde ‘Universiteit van Nederland‘, een nieuw initiatief van o.a. Alexander Klƶpping, bekend van zijn optredens in De Wereld Draait Door. Daarnaast wordt het noodzakelijk om de komende jaren (digitale) kennis en technologische vaardigheden te leren (Thijs, Fisser en Hoeven, 2014). Ook 21ste -eeuwse vaardigheden als kritisch & probleemoplossend denken, samenwerking in netwerken en conceptueel denkvermogen worden steeds belangrijker. Als men deze vaardigheden niet beheerst zal men problemen op de arbeidsmarkt ondervinden (Wagner, 2008). Deze stelling wordt breed gedeeld (Dede, 2010; Europese Unie, 2006; OECD, 2004; WRR, 2014). Bij de ontwikkeling van de nieuwe opzet van het deeltijdonderwijs bij ons instituut heb ik deze trends bij mijn collega’s voorgelegd en besproken. Zij zijn van mening dat deze ontwikkeling zĆ©Ć©r belangrijk is voor de nieuwe opzet en hebben mij gevraagd om aan te sluiten. Zelf hebben zij contact met andere Hogescholen hoe zij hun deeltijd onderwijs aanpassen en ontwikkelen. Met name de Hogeschool van Utrecht is op het gebied van Blended Learning al een flinke stap verder. Wat betreft  het game team zou ik daarom willen adviseren om deze trends mee te nemen in ons gezamenlijk scenariosjabloon.

 

Bronnen:

 

Bijsterveld, C. A. (2013). De nieuwe rol van de bibliotheek bij content curation. Trendrapport Open Educational Resources 2013.

 

Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining twenty-first century skills. In Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 17-66). Springer Netherlands.

 

Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. In J. Bellanca, & R. Brandt

(Eds.), 21st century skills (pp. 51-76). Bloomington, IN: Solution Tree Press.

 

Europese Unie (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of

18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European

Union, L394/10. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

 

OECD (2004). 21st Century learning: Research, innovation and policy directions from recent

OECD analyses. Paris: OECD.

 

Thijs, A. M., Fisser, P. H. G., & van der Hoeven, M. (2014). 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling.

 

Wagner, T. (2008). The global achievement gap. New York: Basic Books.

 

WRR (2014). Naar een lerende economie: Investeren in het inverdienvermogen van Nederland.

Den Haag: WRR.






Feedback kaart Quest 1


28-01-2017


 


Feedback op het werk van Paul Martijn


Naam beoordelaar: Annette van de Ven

Ranking docent: Sarah

 


++ /+ /+- /- /--

Criteria

 

De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten is onderbouwd voor meerdere vakgebieden (bv voor po en v(s)o en hbo).

Feedback:++

Je benoemt de relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten die voortkomen vanuit je tekst  (‘collectief en individueel leerproces ondersteund door digitale technologie’), en je onderbouwt deze voor meerdere vakgebieden. Je drijvende kracht ‘Gepersonaliseerd leren’ wordt over de gehele linie iets minder onderbouwd dan de verticale drijvende kracht ‘Digitalisering’.

 

Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch)

Feedback:+ -

Je ‘blend’ de gekozen drijvende krachten tot Blended learning en verantwoordt je visie op onderwijs door blended learning te relateren aan 21st century skills. Het economisch perspectief wordt onderbouwd door een krachtige stelling en minder direct op de drijvende krachten ‘gepersonaliseerd leren’ en ‘digitalisering’. Het maatschappelijk perspectief blijft wat achter.

 

De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd met actuele en relevante (wetenschappelijke) literatuur

Feedback:++

De trends worden onderbouwd met relevante en actuele literatuur.

Naast digitalisering en gepersonaliseerd leren beschrijf je ook technologische vaardigheden, kritisch, probleemoplossend en conceptueel denken als noodzakelijke en steeds belangrijk wordende vaardigheden. Zeker interessant en ook niet onbelangrijk maar het vertroebelt enigszins de kern van je verhaal.

 

De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter discussie gesteld

Feedback:++

Je benoemt veel 21st century skills vaardigheden die aandacht en  ontwikkeling vragen voor de toekomstige arbeidsmarkt, maar deze mogen best wat meer out of the box. Je hebt een vernieuwende visie op het deeltijdonderwijs van het HBO waar duidelijk je expertise ligt.

 

De gekozen trends zijn voorgelegd aan peers in onderwijsinnovatie-trajecten (bv in landelijke/regionale netwerken of digitale fora)

Feedback

n.v.t.

 

Feedback algemeen;

Paul, je hebt een vlotte manier van schrijven en ik krijg de indruk dat je de lezer graag van veel informatie wil voorzien. Iets meer diepte in je verhaal maakt het geheel wat sterker.


 

 

 

 

 

1 opmerking:

  1. Hoi Paul,

    Je blogbericht is wat summier en je bent wat voorzichtig in de drijvende krachten die je benoemt, dit zou wat spannender mogen en wat meer gericht op de toekomst. Het lijkt vooral gericht op het nu. Wat terecht wordt aangegeven in de peerfeedback is dat je de drijvende krachten en stellingnames wat duidelijker zou mogen expliciteren. Bijvoorbeeld de koppeling die je maakt met de 21e eeuwse vaardigheden, waarom zijn deze vaardigheden belangrijk (economisch en maatschappelijk perspectief)? En hoe krijgt gepersonaliseerd leren vorm? Wat betekent dat voor de toekomst als onderwijs zich alleen op het individu richt? Zie je niet juist een shift richting meer samenwerken en samen kennis construeren? Welke plek krijgt dit dan?

    Je hebt duidelijke trends en drijvende krachten gekozen, alleen zou de uitwerking wat uitgebreider mogen en zou je wat meer de grenzen van de maatschappelijke opdracht mogen bediscussiĆ«ren. Het blijft nu allemaal wat ‘mager’ en ‘veilig’. Durf je stoute schoenen aan te trekken en de drijvende krachten naar de toekomst te trekken.

    Sarah offers you her congratulations for a job well done.

    Groetjes en fijn weekend!

    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen