zondag 29 januari 2017

quest 1 mensontwikkeling Marlene

Quest 1 is gestart, zoeken naar trends die invloed gaan hebben op het primair onderwijs in de toekomst. Over grenzen heen kijken en iets proberen te zien wat er nu nog niet is. Hoe geweldig is dat! Niet feitelijk of wetenschappelijk onderbouwen maar out-of-the-box denken, mogelijkheden zien en vooral veel wensen.
Wel is het handig om de tijdmachine op de juiste datum in te stellen, in gedachten teleporteerde ik mijn clubje kids al naar the Great Wall of China, riep ik complete holografische projecties op in de klas en schafte ik het volledig schoolgebouw af, ontwikkelingen die mogelijk nog wel gaan komen maar waar ik waarschijnlijk in mijn werkende leven niet mee in contact zal komen.

Dus maak ik de tijdsmarge iets kleiner, laat ik zeggen 20 jaar. Welke rol neemt "de school" dan in, wat wordt dan waardevol geacht binnen de maatschappij, wat ziet men als krachten en als valkuilen, waarover hebben we dan de beschikking in het onderwijs?

Welke trends gaat invloed hebben op het onderwijs ?
Voorspeld wordt dan de toekomstige generaties steeds langer zullen gaan leven (demografische trend) en dat het welzijn en de kwaliteit van het leven belangrijker zal worden geacht dan de noodzaak aan fysieke en economische vrijheid (sociale trend) (Bron OECD 2008).
Zelfexpressie en zelfontplooiing worden in toenemende mate belangrijk geacht. OESO (2010)benadrukt dat dat onderwijs zich moet gaan richten op het versterken van non-cognitieve vaardigheden, waarden, normen en houdingen ten aanzien van gezond gedrag en maatschappelijke en sociale participatie.  De ontwikkelingen in de wereldeconomie maakt dat naast kennis ook menselijk en sociaal kapitaal meer invloed gaat krijgen.
De maatschappij waarin de kinderen later zullen werken zal een complexe, pluriforme en dynamische samenleving zijn, er zullen hoge eisen worden gesteld aan de volwassenen van de toekomst, niet alleen beroepsmatig maar juist ook sociaalmaatschappelijk.  Normen en waarden worden steeds minder bepaald door zaken als nationale cultuur of geloofsovertuigingen. Zingeving wordt steeds meer uit persoonlijke overtuiging bepaald.


Daarnaast zijn er technologische ontwikkelingen die zeker hun weg naar het onderwijs zullen gaan vinden en het onderwijs zullen gaan verrijken. Denk aan de Maker movement, virtual en argumented reality, the quantified self, learning analytics, big data en persoonlijke digitale leeromgevingen. Deze technologische ontwikkelingen kunnen ervoor gaan zorgen dat er maatwerkonderwijs wordt gegeven toegespitst op de persoonlijke behoeften van de specifieke leerling / student in iedere fase van zijn ontwikkeling en specifieke levensfase. (Kennisnet 2016).


Technologische ontwikkeling zorgen tevens voor een verschuiving op economisch gebied. Door het opkomen van robots en computer aangestuurde productieprocessen zullen daar beroepen verdwijnen en komen er beroepen bij die zich richten op het bieden van diensten en het ontwikkelen van kennis. Onderwijs zal zich niet meer gaan richten op het overbrengen van een standaard kennispakket maar op het genereren van kennis.  

Drijvende krachten binnen de trends

Wanneer technologische ontwikkelingen het binnen het onderwijs het mogelijk maken om de leerling zich te laten ontwikkelen naar eigen aard, vermogen en tempo omdat de leeromgevingen steeds optimaal passend worden gemaakt door de inzet van learning analytics en het verwerken van big data tijdens het leerproces ontstaat een adaptieve mixed reality leeromgeving. Een rijke leeromgeving waarin de student zich door interactie met de realiteit kan ontwikkelen ondersteunt door robotics, hologrammen, virtual reality, mixed reality, experts uit alle hoeken van de samenleving en alle beroepsvelden. 

Met het veranderen van de leeftijd en de focus op het welzijn en de kwaliteit van het leven worden persoonsontwikkeling in de vormende fase van het leven belangrijker dan kennisontwikkeling. De aandacht verschuift van het "wat wil je worden" naar "wat wil je bieden". Onderwijs is niet het aanbieden van een standaard pakket kennis maar het ontwikkelen van een kind / student als persoon, het ontdekken van talenten, het genereren van kennis en vaardigheden door het opdoen van allerhande ervaringen en het vertalen van de informatie uit die ervaringen naar persoonlijke kennis en zingeving.
Leren en ontwikkelen vindt niet alleen meer plaats in de startfase van het leven maar binnen alle fases binnen het leven. Het gehele leven lang heeft men toegang tot persoonlijke leeromgevingen om zich verder te ontwikkelen naar de op dat moment relevante doelen. Er vindt een verschuiving plaats van onderwijs met de nadruk op het overbrengen van kennis en vaardigheden naar een leven lang ontwikkelen waarbij de nadruk ligt op het, in interactie met de wereld, ontwikkelen van persoonlijk kennis, vaardigheden en houdingen en zingeving.



Relevantie voor het onderwijs

De, technologisch ondersteunende, personalisatie van het onderwijs zal grote impact hebben op alle onderwijsinstituten voor alle vormen van onderwijs. Criteria en normen die gebaseerd zijn op een standaard normaalverdeling zullen niet meer toereikend zijn. De eigenheid wordt leidend, tempo zal ondergeschikt worden. De focus op een leven lang leren gecombineerd met een levensverwachting die vele malen hoger is, dan de levensverwachting waarop het huidige onderwijs is georiënteerd, zal leiden tot een andere indeling van het leven. Het eerste decennia van het leven hoeft niet meer volledig gewijd te worden aan kennisoverdracht op een PO school. De focus komt meer te liggen op mensvorming, zingeving, op persoonlijke ontwikkeling, op het ontdekken van de wereld om het kind heen.
Pas na een decennia van ontwikkeling breekt een decennia van specifieke kennisvergaring en ontwikkeling van vaardigheden voor een bijdrage aan de samenleving aan. Binnen ontmoetingsruimten worden kennis en vaardigheden vergaard binnen persoonlijke digitale leeromgevingen waar de student gebruik maakt van Virtual, argemented, mixed reality vormen waaruit hij de ervaringen op te doen zijn kennis en vaardigheid opbouwt. Contact met experts blijft van belang, face to face of door robotics en hologrammen.
Deze persoonlijke leeromgevingen stoppen niet bij het starten op een eerste arbeidsplek maar blijven verbonden aan de persoon zodat men steeds nieuwe kennis en vaardigheden kan vergaren, nieuwe houdingen kan ontwikkelen en nieuwe bijdragen kan leveren aan de maatschappij. In iedere levensfase kan gekozen worden hoe de persoon zijn bijdrage wil leveren aan de mondiale samenleving.



Ontwerpsjabloon




Hoe gaan deze scenario's er in de praktijk uitzien?

Scenario 1: kennisoverdracht vanuit een gestandaardiseerd programma


 Scenario 2: persoonlijke ontplooiing vanuit gestandaardiseerd programma


Scenario 3: kennisoverdracht binnen een adaptieve mixed reality leeromgeving



Scenario 4: persoonlijke ontplooiing binnen een adaptieve mixed reality leeromgeving





Ik raad mijn gameteam sterk aan om de trends digitalisering en personalisering mee te nemen in het ontwerpen van onze toekomstvisie op mooi en krachtig onderwijs! 

Feedback:
BEOORDELING Quest 1
Naam producerend leerteam: Marlene (Sarah’s Angels)
Naam peer-beoordelaar: Marc (Sarah’s Angels)
Verdeling van punten door leerteam: Niet van toepassing
Ranking docent: Sarah
Criteria: ++ /+ /+- /- /--     

De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten is onderbouwd voor meerdere vakgebieden (bv voor po en v(s)o en hbo).
Je hebt duidelijk een keuze gemaakt in je onderbouwing voor de gekozen trend en beschrijft deze middel het leven lang leren over meerdere vakgebieden en leeftijdsperioden. Ook sterk je koppeling met de demografische en sociale trend. Mooi dat je ook even kort alle vier de scenario’s benoemd naar je uiteindelijk toekomst beeld toe.
Score: ++

Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch)
Je beschrijft duidelijk een heldere visie op de toekomst van het onderwijs en de rol van de levensverwachting hierin. Het maatschappelijke aspect heb je hiermee sterk te pakken. Ook je koppeling en de benoeming van de hype cycle is een sterke op het vlak van wetenschap. Het economische gedeelte is in mijn optiek nog onderbelicht in het geheel, maar de relevantie voor het onderwijs staat absoluut in de volle breedte omschreven.
Score: +

De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd met actuele en relevante (wetenschappelijke) literatuur
Je hebt in je stuk de kern benoemd van een aantal sterke en relevante artikelen en bronnen. Als tip wil ik je meegeven dat in het verlengde van ‘leven lang leren’ misschien ook nog een bron toegevoegd kan worden als aanvulling en extra onderbouwing, aangezien dit onderwerp vaak voorkomt in je stuk.
Score: +
 
De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter discussie gesteld
Je hebt een mooie visie gepresenteerd en je focus komt meer te liggen op mensvorming, de zingeving op persoonlijke ontwikkeling en op het ontdekken van de wereld. Ook neem je hierin aspecten mee van uit de globalisering als ik kijk naar je gedeelte over non-cognitieve vaardigheden, waarden, normen en houdingen ten aanzien van gezond gedrag en maatschappelijke en sociale participatie.
Score: ++

De gekozen trends zijn voorgelegd aan peers in onderwijsinnovatie-trajecten (bv in landelijke/regionale netwerken of digitale fora)
Dit punt is nog onderbelicht in je uitwerking. Buiten de aangehaalde bronnen kan ik niet opmaken dat je je verhaal al besproken en/of getoetst hebt bij peers in je netwerk. Ik verwacht dat je dit zeker nog gaat doen, maar voor nu is daardoor de score op dit punt minimaal. Wel kan ik lezen dat je gebruik hebt gemaakt van diverse digitale fora in je onderbouwing.
Score: +-



Bronnen:
Jaarcongres Vereniging Hogescholen over diversiteit in het HBO (2016). Toespraak Thom de Graaf
NMC Horizon report (2017)Higher education edition preview. Geraadpleegd van https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2017-higher-education-edition-preview/

Kennisnet (2016-2017). Trend rapport Technologiecompas voor het onderwijs. Geraadpleegd van https://www.kennisnet.nl/publicaties/trendrapport/
OECD (2008) Trends shaping the future
Onderwijs2032 (2016)
Onderwijsraad (2011) Onderwijs vormt

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoe je je iemand door je schrijfwijze mee gaat nemen in je verhaal. Ik ‘voel’ letterlijk waar je heen wil gaan.

    Je kijkt door de ogen van je huidige po studenten wat goed is qua aansluiting op de beleveniswereld waar je inzit. Maar je kijkt ook verder en breder, waardoor dit scenario nog meer draagvlak heeft gekregen. Je beschrijft ook de maatschappij en de demografische ontwikkeling in deze. Wat is je focus op de rol van de docent in de toekomst? Wat gaat daar allemaal mee gebeuren ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marlene,

    Je werkt mooi vanuit maatschappelijke ontwikkelingen toe naar jouw scenariosjabloon. De nadruk ligt wel op het maatschappelijke en wetenschappelijke perspectief. Wat zouden deze ontwikkelingen betekenen voor de economie? Je hebt de trends in een heldere redeneerlijn uitgewerkt en verwerkt in een prikkelende visie. Hier en daar onderbouw je met literatuur, dat zou nog sterker kunnen. Bijvoorbeeld jouw drijvende kracht richting persoonsvorming, dit zou je bijv kunnen onderbouwen door een relatie te leggen met de theorie van Biesta en de opkomende populariteit daaromheen. Wat niet duidelijk naar voren komt is jouw sector. Zo beschrijf je de keuze voornamelijk vanuit maatschappelijk niveau, maar benoem je niet je eigen context (opleiding). Waarom kies je deze trends als je kijkt naar je eigen context?

    Ik kan me vinden in de peerfeedback en vind dat je over het algemeen een mooi en helder toekomstbeeld hebt neergezet. Ik kan in je stuk echter niet teruglezen of je het ook hebt voorgelegd aan peers uit je netwerk, klopt dat? Deze zouden je wel ideeën en tips kunnen geven.

    Sarah offers you her congratulations for a job well done.

    Groetjes en fijn weekend!

    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen