vrijdag 10 februari 2017

On the journey of learning

Deze week heb ik een workshop gevolgd over het onderwijs in Toronto. De workshop werd gegeven tijdens een algemene studiedag van het Udens College door collega’s Peter Koster en Maurice Doggen en naar aanleiding van hun deelname aan een studiereis naar Canada. Na afloop van de bijeenkomst direct gevraagd om eens met beide heren te mogen sparren over ons scenariosjabloon. Het verhaal krijgt dus nog een vervolg 😖.

Het doel van deze Orion Canadareis was zich te verdiepen in DLTP: 
Deep learning, Pedagogics en Technology.
Volgens de indrukken van beide collega’s staat de leerling in het onderwijs in Toronto centraal en staan vrijwel alle neuzen van de mensen binnen dit onderwijs dezelfde kant op. Elk kind krijgt dezelfde kansen, ook als het niet helemaal mee kan in het reguliere systeem;  Support every child, reach every student. De focus ligt op leren en niet op de docent; It’s all about the learning, not about the teacher. Ieder kind kan leren en succesvol zijn en deze missie gerelateerde uitspraken zijn dan ook op veel scholen in diverse ruimtes terug te vinden. Er is veel aandacht voor NPDL (New Pedagogics for Deep Learning) en de ontwikkeling van deep learning skills. Men maakt hierbij gebruik van de kracht van ICT om zo eigen interesses en talenten te versterken. Er wordt geleerd vanuit 'Big themes' waaromheen docenten een leeromgeving bouwen. Om dit alles te bereiken wordt er gewerkt binnen het framework van de zogenaamde 6 big C’s. Leertaken worden zó ontworpen dat leerlingen gestimuleerd worden om deep learning skills te gebruiken. 


Bij elke stap in het proces worden telkens de volgende 3 vragen gesteld:
·    Wat ben ik aan het leren?
·    Waarom leer ik dit?
·    Hoe kan ik dit met elkaar in verband brengen?
Er mogen hierbij risico’s genomen worden en fouten gemaakt zolang er maar geleerd wordt binnen het framework van de 6 big C’s.  De hele schoolorganisatie moet zich hierbij opstellen als een lerende organisatie; let’s learn together. Laat iedereen samen ervaren en doen. Voorwaarde is dat er 100% vertrouwen is in elkaar en er een veilige sfeer heerst. New pedagogics wordt dan ook omschreven als experience of learning ( Michael Fullan).
Wat vraagt dit van scholen:
·    Leaders of deep change
·   Schools as learning studio’s
·   Teachers as designers
·   Students as leading learners
Technologie wordt in deze context gezien als een instrument dat NPDL ondersteunt. Technologie wordt  breed opgevat; een boek kan ook als technologie gezien worden zolang het maar NPDL ondersteunt en zelf door de leerling wordt aangedragen als instrument.

Peter Koster en Maurice Doggen concluderen dat NPDL nog in de kinderschoenen staat maar er met enorm enthousiasme aan gewerkt wordt en volgen het 'An inch wide and a mile deep' -principe. De leerling ontwikkelt zich tot een kritische denker, eigenaar en initiator van zijn eigen leven. De leerling moet de change-agent zijn en zich dit realiseren. Beide heren vonden het opvallend dat leerlingen in Toronto bijzonder gemotiveerd zijn om te leren, en er sprake is van een groot wederzijds respect tussen de docent en de leerling.






1 opmerking:

  1. Klinkt als een mooie en interessante workshop Annette! Het onderwerp "Deep learning, Pedagogics and Technology" is zeer actueel en hierover zijn ook veel goede blogs te vinden die gebruikt kunnen worden op onze teampagina Sarah's Angels.

    A.s. maandag eens over brainstormen. Kijk ook maar eens op https://educhatter.wordpress.com/2016/09/05/back-to-school-euphoria-whats-new-about-the-new-pedagogies-of-deep-learning/ in het verlengde van het onderwerp "New Pedagogies for Deep Learning”. Hierop staat ook veel info over 21st Century Digital Learning ;o)

    BeantwoordenVerwijderen