maandag 16 januari 2017

Quest 1

 
Digitalisering
Ik heb gekozen voor de trend digitalisering. Dit is voor mij een trend die op dit moment al erg speelt en in de toekomst een steeds grotere rol krijgt binnen het onderwijs. Hier heb ik een scenariosjabloon bij gemaakt :

 
Digitalisatie in het onderwijs versnelt. Uitgevers en leveranciers van digitaal leeraanbod verwachten dat hun aanbod van leermateriaal de komende jaren vrijwel volledig digitaal zullen worden. Persoonlijke devices, via (wifi) permanent verbonden met  het internet, komen volop beschikbaar in het onderwijs. Bestaande middelen worden vervangen door digitale versies en huidige processen worden geoptimaliseerd met ict.
De impact van nieuwe technologieën op wie we zijn en wat we doen is groot en wordt eerder onder- dan overschat. De hoeveelheid beschikbare informatie neemt exponentieel toe. Technologische ontwikkelingen leiden tot structurele veranderingen op het gebied van werk en in de manier van samenleven in een mondiale maatschappij. Toekomstgericht onderwijs maakt leerlingen digitaal vaardig en mediawijs en stelt hen in staat zich op dat vlak te blijven ontwikkelen. Kennis van actuele informatie- en communicatietechnologie (ICT) en zogeheten computational thinking zorgt ervoor dat leerlingen leren begrijpen hoe ze telkens nieuwe technologische diensten en producten kunnen benutten. Leerlingen leren begrijpen welke rol logisch redeneren en programmeren daarin spelen, hoe je digitale informatie kunt duiden en verwerken en hoe je omgaat met (digitale) media en beelden (Onderwijsraad, 2014).

Bij augmented reality worden digitale hulpmiddelen gebruikt om de werkelijkheid te verrijken met nieuwe informatie. Met de camera van je smartphone kan de Euromast gescand, waarbij de telefoon zal vertellen wanneer deze is gebouwd en hoe hoog hij is. Augmented reality verbindt op deze manier de fysieke wereld met de digitale wereld.

Het stukje augmented reality ( AR) is op dit moment geen nieuwe term. Het wordt steeds meer gebruikt. Maar nog niet in het onderwijs. AR legt een laagje over de werkelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de entertainment wereld met het spelletje Pokémon Go. Wanneer in de eigen omgeving wordt rondgelopen wordt er een laagje overheen gelegd en komen verschillende pokémons tevoorschijn.
Wat bij alle sectoren binnen het onderwijs gebruikt kan worden is het scannen van de lesstof in het boek waarna er meteen relevante oefeningen openen. In het hoger onderwijs kunnen studenten met verschillende apps zelf een interactieve content toe voegen aan de digitale 'augmented' laag. 






Wanneer ik kijk naar mijn huidige onderwijssituatie ben ik van mening dat je veel met AR kunt bereiken. Je kunt veel inspirerende animaties gebruiken om onderwerpen uit te leggen. Abstracte spreken op deze manier veel meer tot de verbeelding. Leerlingen gaan gemotiveerd op ontdekkingstocht met de technologie en leren op die manier op een vernieuwende manier de lesstof. Het voegt iets spannends toe aan de les!



Ik zou mijn gameteam zeker adviseren om deze trend te volgen. Digitalisering is iets waar je niet om heen kunt. De ontwikkelingen gaan ontzettend snel. Ik denk dat je er automatisch in meegenomen wordt, maar je zult je er wel constant in moeten verdiepen om je onderwijs up to date te houden. Ik zou ze wel adviseren om AR spaarzaam in te zetten in hun onderwijs. Het is een een bijzonder manier om leerlingen te motiveren en enthousiast te maken voor de lesstof.







Bronnen:
Onderwijsraad. (2014, 19 mei). Een eigentijds curriculum. Geraadpleegd van https://www.onderwijsraad.nl/publicaties/2014/een-eigentijds-curriculum/volledig/item7128




 Feedbackkaart Quest 1                                                                                                                                                  25-01-2017

Feedback op werk van Nienke ten Broek
Naam beoordelaar: Dennis Barten
Verdeling van punten:  7 punten
++/+/+-/-/--
Criteria:

De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten is onderbouwd voor meerdere vakgebieden (bv voor po en v(s)o en hbo).
Feedback: +
Het belang van A.R. wordt benoemd. Er worden duidelijke voorbeelden gegeven van voorbeelden van A.R. binnen het P.O. De (relevantie van de) drijvende krachten worden niet onderbouwd.

Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch).
Feedback: +-
De keuze voor de trend is duidelijk en wordt onderbouwd middels voorbeelden. Alleen het maatschappelijke perspectief wordt hierin kort meegenomen.

De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd met actuele en relevante (wetenschappelijke) literatuur.
Feedback: +-
De trend is onderbouwd met één bron. De drijvende krachten zijn niet onderbouwd.

De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter discussie gesteld
Feedback: +-
Er worden voorbeelden genoemd van de enorme impact van de trend op het onderwijs en de maatschappij, maar dit kan nog uitgebreider, creatiever, scherper.

De gekozen trends zijn voorgelegd aan peers in onderwijsinnovatie trajecten (bv in landelijke/regionale netwerken of digitale fora)
Feedback:--
n.v.t

Feedback algemeen:
De trend en in het bijzonder AR wordt prima beschreven en onderbouwd. Ik mis de drijvende krachten die in het geheel niet voorkomen in de beschrijving en uitwerking. Hier mag nog aandacht aan worden besteed. De filmpjes zijn een goede ondersteuning m.b.t. AR.




1 opmerking:

  1. Hoi Nienke,

    Je bent nog erg voorzichtig in de visie die je geeft, dit mag creatiever en spannender en dan kun jij ook! Dit blijkt ook uit de ontvangen peerfeedback. Ik kan mij grotendeels vinden in deze peerfeedback. Zo licht je AR en het belang daarvan kort toe vanuit maatschappelijk perspectief. Aanvullend op de peerfeedback wil ik je meegeven dat je de tegenkrachten niet moet vergeten. Zo worden samenwerken en individueel werken nauwelijks toegelicht. Hierdoor bied je een behoorlijk eenzijdig beeld van de toekomst.

    Let tevens op de onderbouwing, je gebruikt nu maar één bron in je hele stuk. Dit mag je sterker aanzetten als jij je lezer wilt overtuigen. Waaruit blijkt dat de impact van nieuwe technologieën groter is dan wij hadden gedacht? En wat betekent dat? Wordt de toekomst dan niet nog spannender als je kijkt naar hoe snel alles gaat? Welke grenzen aan deze maatschappelijke opdracht zijn er?

    Sarah offers you her congratulations for a job well done.

    Groetjes en fijn weekend!

    sarah

    BeantwoordenVerwijderen