In deze quest heb ik op basis van ons groepssjabloon 4 toekomstscenario's uitgewerkt voor mijn onderwijssector, het voortgezet onderwijs. De trends digitalisering en globalisering, met de bijbehorende drijvende krachten online VS offline leeromgeving en vast curriculum VS shop je eigen lessen, vormen het kader waarin ik 'out of the box' mag schrijven. Een hele interessante uitdaging!
‘Als er maar één enkele waarheid bestond, zou men niet honderden verbeeldingen van hetzelfde thema kunnen schilderen’. Pablo Picasso
Scenario 1 ‘Offline
leeromgeving’ vs ‘Vast curriculum’
We schrijven het jaar 2030 en een vrolijke lentezon schijnt over de campus van het voortgezet onderwijs. De samenleving is de afgelopen jaren flink veranderd en het VO is meegegaan in deze ontwikkeling door een integrale herziening van de kerndoelen en eindtermen (Ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap, 2017). Het kerncurriculum bestaat nu uit een vaste basis van kennis en vaardigheden van Nederlands, Engels, rekenen/wiskunde, digitale vaardigheden en burgerschap en kennis uit de domeinen Taal & Cultuur, Natuur & Technologie en Mens & Maatschappij. Daarnaast omvat het kerncurriculum ook vakoverstijgende vaardigheden: creëren, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, leervaardigheden en samenwerken. Leerlingen verdiepen en verbreden hun kennis en vaardigheden, met hun eigen mogelijkheden en interesses als leidraad. Ze ontwikkelen zich hierbij ook als persoon met hun eigen identiteit en creativiteit (Platform Onderwijs 2032, 2016).
Het
is nog vroeg in de ochtend maar de docenten van de campus zijn al in teams bijeen
om de belangrijkste aandachtspunten van de dag te bespreken. Over een half uur
start de lesdag voor de leerling die iedere ochtend begint met een bijeenkomst
van de eigen stamgroep met hun docent ook wel ‘coach’ genoemd. Na het overleg valt de stamgroep uiteen en
gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag op verschillende plekken in de
school. Ze plannen aan het begin van de dag bij welke lesblokken ze aanwezig willen
zijn. Leerlingen mogen er ook voor kiezen om een blok te volgen over een
onderwerp wat nog extra aandacht nodig heeft, of wat ze nog moeilijk vinden. Iedere
leerling leert op zijn of haar eigen tempo en op een eigen manier, met als doel
het beste en maximale uit zichzelf te halen en talenten optimaal te
ontwikkelen.
Deze
manier van onderwijs vergt een andere organisatiestructuur en leeromgeving. De
campus bijvoorbeeld is een open, kleurrijk en licht schoolgebouw waarin veel glas verwerkt
is. Er zijn multifunctionele ruimtes waar naast lessen ook workshops en studiebijeenkomsten plaatsvinden. De campus is
duurzaam en totaal zelfvoorzienend gebouwd door gebruik te maken van
zonnecollectoren en aardwarmte. Het hedendaagse onderwijs ziet voor zichzelf namelijk
een belangrijke taak weggelegd in het doorgeven van duurzaamheidsbesef (Het
groene brein, 2015).
Het leren vindt niet meer
klassikaal plaats maar juist gepersonaliseerd en op maat. Daarbij stelt de
leerling zichzelf steeds de vraag: Wat ben ik aan het leren; waarom leer ik dit
en hoe kan ik dit met elkaar in verband brengen? Leraren zijn naast academisch
geschoolde vak-experts ook studieloopbaanbegeleider en voeren iedere week
coaching gesprekken met de leerlingen die zij hun hele schoolperiode
begeleiden. Aan de hand van het door de leerling bijgehouden logboek blikken zij
terug en bespreken de voortgang. Ook worden er afspraken gemaakt over
persoonlijke leerdoelen en plannen op basis van hun sterke- en zwakke punten. Daarmee ervaart de leerling niet alleen veel verantwoordelijkheid maar ook de regie over
het eigen leerproces, wat de ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden
stimuleert (Breed & Kok, 2015; Schalkers, Z.D; Kennisnet en SLO, 2016). Leerlingen blijven zich op deze manier meer verantwoordelijk voelen om te
werken aan hun vaardigheden, kennis, flexibiliteit en zijn beter in staat om daarbij
succesvol samen te werken.
De maatschappelijke trend die in 2016 voorspeld werd
is doorgezet; door de individualisering van de maatschappij zijn verbanden en
verhoudingen losser en de samenleving veranderd. De vrijheid om het eigen leven
vorm te geven neemt toe en er ligt meer nadruk op zelfontplooiing en eigen
verantwoordelijkheid (Onderwijsraad,2015).
Scenario 2: ‘Online leeromgeving’ vs ‘Vast curriculum’
We schrijven het jaar 2030 en een stralende lentezon
schijnt over de ‘Michael Fullan Campus’, een community voor het voortgezet
onderwijs. De samenleving is de afgelopen jaren flink veranderd en het VO is
hierin meegegaan door een integrale herziening van het kerncurriculum. Ontwikkelingen
op het gebied van technologie en internationalisering vragen steeds meer
flexibiliteit en lerend vermogen van de leerling. De OESE (Organisatie voor
Economische Samenwerking en Ontwikkeling) constateerde al in 2008 dat het
steeds belangrijker zou worden om te blijven leren en steeds nieuwe
vaardigheden te ontwikkelen en op te doen (OECE, 2008). Om de eigen
‘employability’ te waarborgen in een veranderende arbeidsmarkt wordt van alle
mensen zelfsturing in de eigen leer- en arbeidsloopbaan verwacht
(Onderwijsraad, 2015).
In
de ‘Michael Fullan Campus’staat ondernemend onderwijs centraal door een
integrale aanpak en aandacht voor soft skills, talentontwikkeling, onderzoekend
en ontwerpend leren. Er wordt geleerd vanuit ‘Big Themes’ en in een
contextrijke leeromgeving met multidisciplinaire opdrachten. Doel van het
ondernemende onderwijs is gericht op het
ontwikkelen van een ondernemende mindset die de natuurlijke en onderzoekende
drang van leerlingen stimuleert zodat ze zichzelf en hun kennis en vaardigheden
steeds weer willen verbeteren. Leerlingen ontwikkelen zich tot zelfsturende,
zelfredzame, gemotiveerde en ondernemende mensen (Rommelaar& Breed, 2015). We leven in een ‘Samenleving 3.0’ zoals in
2014 al voorspeld door professor Jan Rotmans en zijn gekanteld van een
verticaal geordende en aangestuurde samenleving naar een horizontale
samenleving met verbanden en virtuele en fysieke kenmerken (Rotmans &
Linden, 2014). De structuur van de huidige economie is decentraal en digitaal en
gekanteld van aanbod naar vraag en van bezit naar gebruik. Macht wordt niet
langer alleen bepaald door grootte en omvang maar ook door het vermogen zich
slim en snel te organiseren en voortdurend in te springen op veranderen.
Bij
het onderwijs in de ‘Michael Fullan Campus’
staat het nationaal vastgesteld curriculum centraal en dankzij de inzet van het
online leerplatform wordt de leeromgeving steeds meer blended en gepersonaliseerd.
De leerling bepaalt zelf waar, wanneer, wat en in welk tempo hij leert. Het
leerproces wordt ondersteund door de inzet van robotics enartificial
intelligence en diverse vormen van mixed reality (Shumaker, 2016). De coachende docent volgt de leerlingen
via het docenten-dashboardsysteem. Via het dashboardsysteem zijn de resultaten
van de leerlingen zichtbaar en deze kunnen dan als input worden gebruikt tijdens klassikale- of coachingsbijeenkomsten (Dahmen, M. 2017).
Geïnspireerd
door Michael Fullan staan tijdens het onderwijsproces de 6 C’s of education en NPDL centraal. Er mogen risico’s genomen
worden en fouten gemaakt zolang er maar geleerd wordt binnen het framework van de 6 big C’s: Character, Citizenship, Communication,
Critical Thinking, Collaboration en Creativity. De hele schoolorganisatie heeft
zich opgesteld als een lerende organisatie; let’s
learn together; laat
iedereen samen ervaren en doen. De leerlingen leren op eigen en persoonlijk
wijze, plaats en tijdonafhankelijkheid en met leerlingen over de hele wereld (Kennisnet,
2014).
Scenario 3: ‘Offline leeromgeving’ vs ‘Shop je
eigen lessen’.
We schrijven het jaar 2030 en een schraal
lentezonnetje schijnt over het Wilderscollege; een openbare scholengemeenschap
voor het voortgezet onderwijs. Na de verkiezingsoverwinning door de Partij Voor
de Vrijheid in 2021 is de samenleving de laatste jaren flink veranderd. De grenzen zijn dicht en in navolging van
Brexit en Frexit vertrekt ook Nederland uit de EU en wordt Nexit, een lang
gekoesterde wens van partijleider Geert Wilders werkelijkheid. Nederland is
weer voor Nederlanders; onafhankelijk en met de gulden als betaalmiddel. Het toerisme is door de invoering van de gulden en het wisselen aan de grenzen flink teruggelopen, zoals in 2017 voorspeld door de online bibliotheek InfoNu (www.infonu.nl). Het
wetsvoorstel ter bescherming van de culturele traditie van het sinterklaasfeest
( Zwarte piet-wet) uit 2016 is
aangenomen en zwarte piet is weer zwart (Kamerstuk 34078, 2016). Moskeeën en Islamitische scholen zijn gesloten en er geldt een
verbod op de koran (Verkiezingsprogramma PVV, 2017-2021). In het onderwijs is
veel aandacht voor de Nederlandse identiteit en de Nederlandse cultuur. Er is
een strikte handhaving op de leerplicht door de leerplichtambtenaar en
spijbelen wordt streng aangepakt. Islamitische feestdagen worden genegeerd,
leerlingen moeten gewoon naar school. Tevens moeten de normen voor de lestijden
daadwerkelijk worden nageleefd (https://www.pvv.nl). Het onderwijs is gericht
op kennis, leeropbrengsten en het behalen van diploma‘s. Het onderwijs moet
aansluiten bij de talenten van leerlingen en daarom is eenheidsworst vmbo
afgeschaft en zijn de ambachtsscholen (LTS en huishoudschool) weer in ere
hersteld. Er is ook afscheid genomen van
het ministerie van OCW; alle scholen geven zelf inhoud aan het onderwijs,
krijgen rechtstreeks budget van de overheid en gaan zelf over het
personeelsbeleid (Mos de, z.d.). De onderwijsinspectie rekent af op behaalde
resultaten en slecht presterende scholen worden gesloten. LVS systemen zijn
verplicht en de onderwijsinspectie voert steekproefsgewijs kwaliteitspeilingen
uit. Het
passend onderwijs bestaat niet meer; kinderen met een handicap of
gedragsstoornis horen niet in het reguliere onderwijs thuis maar op het
daarvoor bestemde speciaal onderwijs (https://www.pvv.nl).
Het streng
beveiligde Wilderscollege heeft als missie en doel om elke leerling tot een “daadwerkelijk
vrije volwassenheid” te laten ontplooien’. Deze visie is afkomstig van Geert
Wilders, de vader van het gedachtegoed en oprichter van de PVV en nog terug te
vinden in in de archieven van het verkiezingsprogramma van 2017. Geïnspireerd door het Finse onderwijssysteem worden er
geen aparte schoolvakken meer opgenomen in het door de school samengestelde
curriculum maar bestuderen leerlingen gebeurtenissen en fenomenen in een
interdisciplinair format. Naast het verplichte burgerschapsprogramma
komen natuuronderwijs, gezondheid en techniek en het Noord Europees Computer Rijbewijs
meer nadrukkelijk voor in het onderwijsprogramma (https://www.pvv.nl). Binnen
scholen mag geen andere taal dan de Nederlandse/ Friese taal worden gesproken (Mos
de, z.d.). De 21e eeuwse vaardigheden (SLO, 2014) zijn nog steeds
actueel en sport heeft een sterkere positie gekregen in het onderwijs door het
aantal gym-uren te verdubbelen. Dikke kinderen worden aangepakt omdat een groot
deel van deze ‘dikkerds’ in de toekomst een beroep doen op de gezondheidszorg
en dit kostenverhogend is ( Mos de, z.d.).
Docenten
vormen een collectief, bepalen zelf de onderwijsinhoud en elke dag vinden er
interactieve contactmomenten met kleine groepen leerlingen plaats. Omdat de mondiale veiligheid het op dit moment
niet toelaat (oorlogsdreiging) vindt leren alleen offline en face-to-face
plaats. De status van de docent is hoog en er is meer carrièreperspectief voor
alle leraren. Excellerende leerkrachten die ambitie uitstralen en met plezier
lesgeven ontvangen daarvoor een uitstekend salaris omdat het
gelijkheidsprincipe in het beloningssysteem doorbroken is. Door het openbare
kwaliteitsregister van scholen en leraren bestaat er voor kiezende ouders de
mogelijkheid om meer te weten te komen over de kwaliteit van de leerkrachten
van hun kind. Om de veiligheid binnen scholen te borgen en leerlingen te
controleren op aanwezigheid of fraude wordt er gebruik gemaakt van ruwe
biometrie door gezichtsherkenning of een irisscan. Agressie, fysiek geweld en
verbale bedreigingen aan leraren worden niet getolereerd en heropvoedingskampen
moeten de jongeren respect en fatsoen bijbrengen (Mos de, z.d.).
Scenario 4: ‘Online leeromgeving’ vs ‘Shop je eigen lessen’
We schrijven
het jaar 2030 en een warme lentezon schijnt over de campus van het voortgezet
onderwijs. De samenleving is de afgelopen jaren flink veranderd en het VO is
meegegaan in deze ontwikkeling door het kerncurriculum definitief af te
schaffen en het onderwijs in te richten op ‘Passion based learning’. We leven,
zoals in 2013 voorspeld door Jef Staes, in het 3D-tijdperk met een onbeperkte
bewegingsruimte en informatietechnologie
is als een integraal deel in ons dagelijks leven verankerd. Big Data geven de
mogelijkheid om te netwerken, op afstand en zelfstandig te leren en worden
gebruikt om correlaties te vinden tussen fenomenen, personen en gebeurtenissen
(OECE, 2008).
Het onderwijs is gericht op Passion based learning en diploma’s behoren tot het verleden. We ontwikkelen competenties op basis van passies en talenten in een modulaire leeromgeving waarin leerlingen zelf hun modules samen kunnen stellen. Uit wetenschappelijk onderzoek, geïnspireerd door Jef Staes, is naar voren gekomen dat 14 en 15 jarigen exact weten waar hun talenten en passies liggen. Leerlingen gaan zichzelf uitdagen wanneer ze hun eigen passies en talenten mogen ontwikkelen (Staes, 2015). Leerlingen leren wat ze daadwerkelijk interesseert, zijn nieuwsgierig en hebben plezier in de leeractiviteit waardoor de intrinsieke motivatie toeneemt. Intrinsiek gemotiveerde leerlingen leren met minder inspanning, leren sneller en het geleerde beklijft beter (Ros, Castelijns, Loon van, Verbeek, 2015). Leren vindt adaptief plaats, op eigen niveau en behoefte en door middel van adaptieve leersystemen die het leergedrag en vervolgactiviteiten voor de leerling analyseert. Door learning analytics worden data van leerlingen en hun context teruggekoppeld naar de docent, wordt leren een continu proces dat een completer beeld oplevert met als doel de juiste interventie voor de leerling te kiezen (Kennisnet, 2015). Leerlingen leren blended door gebruik te maken van een online leerplatform die op maat gemaakte content aanbieden van tekst en video in combinatie met games en opdrachten. Het doorlopen van een onlineleerplatform wordt geen huiswerk maar een thuisles genoemd. De les op de campus ziet er door gebruik te maken van de online leeromgeving anders uit. Docenten brengen geen eenzijdige kennis over maar fungeren als leerbegeleider/coach tijdens actieve lessen in een motiverende leeromgeving waarbij de docent zowel autonomie voor de leerling als structuur biedt (Dahmen, M. 2017; Ros et al., 2015). Het ‘blended leerproces’ wordt ondersteund door de inzet van robotics enartificial intelligence en diverse vormen van mixed reality.
Het onderwijs is gericht op Passion based learning en diploma’s behoren tot het verleden. We ontwikkelen competenties op basis van passies en talenten in een modulaire leeromgeving waarin leerlingen zelf hun modules samen kunnen stellen. Uit wetenschappelijk onderzoek, geïnspireerd door Jef Staes, is naar voren gekomen dat 14 en 15 jarigen exact weten waar hun talenten en passies liggen. Leerlingen gaan zichzelf uitdagen wanneer ze hun eigen passies en talenten mogen ontwikkelen (Staes, 2015). Leerlingen leren wat ze daadwerkelijk interesseert, zijn nieuwsgierig en hebben plezier in de leeractiviteit waardoor de intrinsieke motivatie toeneemt. Intrinsiek gemotiveerde leerlingen leren met minder inspanning, leren sneller en het geleerde beklijft beter (Ros, Castelijns, Loon van, Verbeek, 2015). Leren vindt adaptief plaats, op eigen niveau en behoefte en door middel van adaptieve leersystemen die het leergedrag en vervolgactiviteiten voor de leerling analyseert. Door learning analytics worden data van leerlingen en hun context teruggekoppeld naar de docent, wordt leren een continu proces dat een completer beeld oplevert met als doel de juiste interventie voor de leerling te kiezen (Kennisnet, 2015). Leerlingen leren blended door gebruik te maken van een online leerplatform die op maat gemaakte content aanbieden van tekst en video in combinatie met games en opdrachten. Het doorlopen van een onlineleerplatform wordt geen huiswerk maar een thuisles genoemd. De les op de campus ziet er door gebruik te maken van de online leeromgeving anders uit. Docenten brengen geen eenzijdige kennis over maar fungeren als leerbegeleider/coach tijdens actieve lessen in een motiverende leeromgeving waarbij de docent zowel autonomie voor de leerling als structuur biedt (Dahmen, M. 2017; Ros et al., 2015). Het ‘blended leerproces’ wordt ondersteund door de inzet van robotics enartificial intelligence en diverse vormen van mixed reality.
De
in 2017 overleden socioloog Zygmunt Bauman schreef in 2000 zijn invloedrijke
werk: ‘Liquid Modernity’ dat de samenleving in een hoog tempo zou veranderen
omdat deze niet meer begrepen zou worden in termen van vaste structuren, maar
als een ‘vloeibare samenleving’. In een vloeibare samenleving wordt het leven
niet langer bepaald door een traject van een levenslange, eenduidige
beroepspraktijk. Grenzen tussen vakdisciplines, functies en kennisdomeinen zouden
al voortvloeiend steeds nieuwe vormen aannemen wat consequenties voor het onderwijs
tot gevolg zou hebben (Bauman, 2000). In de huidige samenleving is durf, moed,
creativiteit, ondernemerschap en aanpassingsvermogen nodig om als professional
te fungeren. In de vloeibare samenleving van nu is het doelloos om leerlingen enkel nog 'een vak te leren', want op het moment dat deze de
arbeidsmarkt betreedt, is zijn kennis achterhaald. De soliditeit en zekerheid van weleer hebben plaatsgemaakt voor flexibiliteit en mobiliteit en passend bij de manier hoe we in het leven staan. De vrijheid om het
eigen leven vorm te geven is toegenomen en er ligt meer nadruk op zelfontplooiing
en eigen verantwoordelijkheid (Onderwijsraad, 2015).
Bronnen:
Bauman, Z.
(2000). Liquid Modernity. Engeland Cambridge: Polity Press
Breed, N.,
Kok, J. (2015). Ondernemend onderwijs,
uitgangspunt voor het onderwijs van de toekomst.
RVO
Brightside.me (2017). Finland will become the first country in
the world to get rid of all school subjects. Geraadpleegd
op: https://brightside.me/wonder-curiosities/finland-will-become- the-first-country-in-the-world-
to-get-rid-of-all-school-subjects-259910/
Castelijns,
J., Loon van A., Ros, A. & Verbeeck, K. (2015). Gemotiveerd leren en lesgeven. De kracht van intrinsieke motivatie. Bussum: Coutinho
Concept -
Verkiezingsprogramma PVV 2017-2012. Geraadpleegd op: https://www.pvv.nl/visie.html
Dahmen, M.
(2017). Blended learning: invoeren bij de
opleiding. Geraadpleegd op:
https://whitepaper.edumundo.nl/blended-learning/
Dhert, S.,
Hermans, K., Smits, B. & Wouters, R. (2013). Leren uit de toekomst. Aan de slag met scenario’s
in het onderwijs. Leuven België: LannooCampus
Eiken. O. (2011).The
Kunskapsskolan (“the knowledge school”): a personalised approach to education. Geraadpleegd
op: https://www.oecd.org/edu/innovation- education/centreforeffectivelearningenvironmentscele/47211890.pdf
Het Groene
Brein. (2015). Rapportage onderzoek
duurzaam onderwijs. Geraadpleegd op:
Finnish
national board of education
Learning and
Competence 2020
Geraadpleegd op: http://www.oph.fi/download/135542_learning_and_competence_2020.pdf
https://www.google.nl/search?q=rapportage-onderzoek-duurzaam- onderwijs%2520(1).pdf&oq=rapportage-onderzoek-duurzaam- onderwijs%2520(1).pdf&aqs=chrome..69i57.1679j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Kennisnet.(2014).
Trendrapport 2014-2015. Geraadpleegd op:
https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/trendrapport/Trendrapport_2014- 2015.pdf
Kennisnet. (2015). Met learning analytics kunnen
kinderen ‘op maat’ leren, maar hoe zit het met de privacy? Geraadpleegd op:
https://www.kennisnet.nl/artikel/met-learning-analytics-kunnen-kinderen-op-maat-leren- maar-hoe-zit-het-met-de-privacy/
NMC Horizon report (2017). Higher education edition preview.
Geraadpleegd op: https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2017-higher-education-edition-preview/
Ministerie
van onderwijs, cultuur en wetenschap. (2017). Curriculumherziening in het primair en voortgezet
onderwijs, kamerbrief. Geraadpleegd op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/02/13/kamerbrief-over- vervolg-curriculumherziening-in-het-primair-en-voortgezet-onderwijs
Mos de, R.
(z.d.). Vrijheid door Onderwijs, plan van
Partij voor de vrijheid voor herstel van het onderwijs.
Geraadpleegd op 01-03-2017: https://pvv.nl/index.php/component/content/article/30-publicaties/717-vrijheid-door- onderwijs.html
OECD. (2008). Vormgevende
trends binnen het onderwijs. (‘Trends shaping education’, vertaald door KPC-groep). Geraadpleegd op: https://www.oecd.org/edu/ceri/42601394.pdf
Onderwijsraad (2015). Meerjarenagenda 2015-2020, werkprogramma 2016. (2016). Den Haag: onderwijsraad. Geraadpleegd op:
https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/verslagen/Meerjarenagenda-2015-2020- en-werkprogramma.pdf
Platform onderwijs 2032. (2016). Ons onderwijs 2032, eindadvies. Geraadpleegd op: http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2016/01/Ons-Onderwijs2032-Eindadvies-januari-2016.pdf
Rommelaar, R. , Breed, N. (2015) Whitepaper Ondernemen Onderwijs uitgangspunt voor het onderwijs van de toekomst. Geraadpleegd
op: http://www.rvo.nl/file/white-paper-ondernemend-onderwijsjuli-2015pdf
Rotmans, J., Linden, M.J. (2014) Verandering van tijdperk. Nederland kantelt. Den Bosch: Aeneas.
Schalkers,
K. (z.d.). Regie nemen voor je eigen
leerproces. KPC groep.
Shumaker, R. (2016). Virtual, Augmented and Mixed Reality. 8th International Conference, VAMR 2016. Held as Part of HCI International 2016, Toronto, Canada, July 17-22, 2016.
SLO en Kennisnet.(2016). Nieuw model 21e eeuwse vaardigheden. Geraadpleegd op:
https://www.kennisnet.nl/artikel/nieuw-model-21e-eeuwse-vaardigheden/
Spreektekst
passend onderwijs (z.d.). Geraadpleegd op 01-03-2017:
https://www.pvv.nl/index.php/component/content/article.html?id=5278:spreektekst-passend-onderwijs
Staes, J. (2015). Think Tomorrow Wake Up Today [Power
Point slides]. Geraadpleegd op:
https://www.dutchtechnologyweek.com/sites/default/files/presentatie%20jef%20staes.pdf
Thijs, A.,
Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014).
21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. Enschede: SLO. Geraadpleegd
op:
http://downloads.slo.nl/Repository/21e-eeuwse-vaardigheden-in-het-curriculum-van-het- funderend-onderwijs.pdf
Zwarte Piet wet (2017). Geraadpleegd op: https://pvv.nl/75-fj-related/harm-beertema/9440-zwarte- piet-wet.html
Peerfeedback vanuit het netwerk
Tijdens het tactisch overleg op 21 februari tussen vertegenwoordigers van vmbo’s en ROC de Leijgraaf stonden naast de huidige onderwijs-trends ook de voortgang van de nieuwe beroepsgerichte programma’s in het vmbo op het programma. Heb direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn toekomstscenario’s figuurlijk op tafel te leggen. Richard van Ommen, directeur van Het Hooghuis en Toos Bax, onderwijsmanager ROC de Leijgraaf, zien de veranderende rol en de bredere inzetbaarheid van de docent. Het mbo werkt nu al met leerpleinen, inschrijvingen voor generieke vakken en workshops in een college-achtige setting. Studenten krijgen steeds meer de regie over hun leerproces, het onderwijs is meer gepersonaliseerd en sluit meer aan bij de leervraag van de student. De aanwezige docenten van het vmbo; Tonja Heeren, Juliën Koog en Richard van Ommen zijn het met mij eens dat het profiel Dienstverlening & Producten de komende jaren in populariteit zal toenemen. Door de afnemende leerlingaantallen in het vmbo zal het steeds moeilijker en duurder worden om een groot aanbod van de beroepsgerichte profielen aan te bieden. Van de tien ontwikkelde profielen is de profielmodule Dienstverlening & Producten het meest algemeen ingericht en gaat in de toekomst wellicht als basis dienen om de onderwijskosten laag te houden. Daarnaast en afhankelijk van het aanbod van school worden diverse keuzevakken aangeboden, bijvoorbeeld uit het profiel Zorg & Welzijn, Economie & Ondernemen, Bouw, Wonen en Interieur of Produceren, Installeren & Energie.
Peerfeedback student MLI door Marc
Team:
Sarah’s Angels
Naam
gamemaster: Sarah
Naam feedbackgever:
Marc
Datum:
12 maart 2017
Ik
laat het aantal XP-punten geven aan Sarah over en beoordeel onderstaande
onderdelen met een scorerange van: -- | - | -+ | + | ++
Er zijn vier
mogelijke toekomstscenario’s voor de eigen sector beschreven
·
Je
hebt op een originele manier en in een leuke verhalende stijl de 4 scenario’s
beschreven. Je neemt de lezer echt mee in je denkwijze en past hierbij vaak de
back-casting methode goed toe. Ook de vermelding van je bronnen complementeren
je denkwijze. Nooit geweten dat er zoveel varianten van de lentezon zijn ;o)
·
Interessant
hoe je iedere keer de campus mvo en duurzaamheid erin verwerkt. Mooie
aanvulling in het geheel!
·
Soms
mis ik een kleine verdieping van je gedachten. Bijvoorbeeld in scenario 1 schrijf je; “Deze manier van
onderwijs vergt een andere organisatiestructuur en leeromgeving.” Waar baseer
je dit op?
·
Zet
ook nog een bron bij scenario 2 als
het gaat om de online toepassingen zoals blended learning. Bijvoorbeeld: Fahlvik,
M. (2014). The Blended Classroom.
It’s Learning. V1.0-FEB, from http://itslearning.eu/Websites/itslearningtest/images/Files/Whitepaper-the-blended-classroom.pdf
·
In
scenario 2 mag de online
leeromgeving ook iets meer aandacht krijgen qua onderbouwing en uitleg.
·
Met
name scenario 3 is erg spannend
geworden. Voor mij een scenario wat hopelijk geen waarheid gaat worden ;o) Zet
nog een bron bij “Geïnspireerd door het Finse onderwijssysteem”.
·
In
scenario 4 mag je voor mijn gevoel
verder gaan in het beschrijven van de online kansen en mogelijkheden.
·
In
scenario 4 bij mixed reality kan je
deze bron vermelden: Shumaker, R. (2016). Virtual,
Augmented and Mixed Reality. 8th
International Conference, VAMR 2016. Held as Part of HCI International
2016, Toronto, Canada, July 17-22, 2016.
·
Tip:
zet nog even het scenariosjabloon erbij boven aan de pagina, zodat een lezer
deze scenario’s beter kan plaatsen in het groter geheel.
·
Loop
je tekst ook nog een keer door er staan heel vaak dubbele spaties tussen
woorden en soms juist geen spatie.
Score: +
Elk scenario
beschrijft verwachte ontwikkelingen tussen nu en 2030 en vertaalt deze naar
vernieuwingen binnen onderwijs (vorm en inhoud).
·
Er
staan inderdaad bij ieder scenario diverse ontwikkelingen vermeld en hierbij is
grotendeels een vertaling van gemaakt naar het onderwijs qua vorm. De inhoud
kan voor mijn gevoel verder aangezet worden
Score: +
De scenario’s zijn
inhoudelijk consistent en komen overeen met kwadrantextremen
·
Hier
zit absoluut een herkenbare stijl en lijn in qua schrijven en uitleg
Score: ++
De scenario’s
bevatten een onderbouwing van de maatschappelijke opdracht van de school
·
Deze
is ook herkenbaar en je beschrijft hierbij wederom verschillende invalshoeken
in je scenario’s.
Score: +
De scenario’s zijn
geschreven met behulp van de speculatieve methode van back-casting.
·
Voor
het grootste gedeelte zijn je scenario’s vanuit een back-casting methodiek
opgezet. Voor mijn gevoel kan je dit iets verder uitwerken zodat zowel het
maatschappelijk als wetenschappelijke als economische deel aan bod gaan komen.
Score: +
De scenario’s moeten
aannemelijk zijn. Alleen feiten en voorspellingen die de scenario’s ondersteunen
worden gebruikt.
·
Ik
kan alle 4 de scenario’s voorstellen op basis van de gegeven voorspellingen en
feiten.
Score: ++
De scenario’s
reflecteren een visie op onderwijs. Elk scenario verbindt verschillende
(maatschappelijke en economische) ontwikkelingen aan verwachte veranderingen
binnen het onderwijs.
·
Je
mag je visie nog iets scherper wegzetten en meer een verbinding maken met
diverse de ontwikkelingen. Het terugbrengen van de gulden bij scenario 3
bijvoorbeeld. Wat voor een impact gaat dit maatschappelijk en economisch hebben?
Score: +-
In de scenario's zijn
(voor de betreffende sector) verrassende en vernieuwende elementen beschreven
·
Leuk
om te zien dat je bij je beschrijving van het vo een aantal trends en
ontwikkelingen hebt beschreven die ik ook bij het hbo voorspel en aan zie
komen. Met name bij de scenario’s 2 en 4
kan je qua online mogelijkheden en kansen in de toekomst nog wel iets verder
gaan voor mijn gevoel
Score: +
Eindscore: +(+)
Complimenten
voor je opzet Annette. Ziet er compleet uit! Misschien ook nog goed om dit
binnen een netwerk te bespreken en te spiegelen. Volgens mij was je dit nog van
plan.
Groet,
Marc
Geboers
Hoi Annette,
BeantwoordenVerwijderenHeel mooi hoe je beide scenario's begint vanuit de herziening van het kerncurriculum! Dit is zowel consistent als het gebruik van back-casting. Je gebruikt veel literatuur, dat is mooi. Vergeet uiteindelijk ook niet de literatuurlijst toe te voegen. Waar je vooral nog aandacht aan mag besteden is de uitwerking van dingen die je zegt, bijv:'Bij het onderwijs in de ‘Michael Fullan Campus’ staat het nationaal vastgesteld curriculum centraal en dankzij de inzet van big data wordt de leeromgeving steeds meer gepersonaliseerd' -> hoe wordt die big data dan ingezet? Waarom wordt hiermee de leeromgeving gepersonaliseerd? Wat betekent dit voor de docent?
Sarah offers you her congratulations for a job well done.
En natuurlijk een fijne vakantie!