zondag 26 maart 2017

Quest 3: SWOT

Quest 3                                                SWOT- analyse scenario 4

* Sterktes
-          - Veel innovaties
-          - Groeiende digitale werk – en leeromgeving
 - Internetprotocol voor leerlingen
 - Groepsdoorbrekend - en overstijgend werken
-          - Leerkrachten zijn hoog opgeleid
 - Leerkrachten weten hoe te stimuleren

* Zwaktes
-          -  Leerlingen hebben moeite met zelfregulatie
-          - Leerlingen zijn weinig gemotiveerd, gedreven
 - Teveel innovaties kan leiden tot weerstand en leggards

* Kansen
-          - Engels heeft reeds een basisplaats in het curriculum
-          - Leerkrachten hebben middels Jeelo grote kans om rol van coach te kunnen vervullen
 - Onderwijs met externe personen / organisaties biedt kansen en mogelijkheden


* Bedreigingen
-        - School staat in een achterstandswijk 
       -  Leerlingen volgen college vanuit huis. Niet alle leerlingen hebben de discipline 
          of stimulans van ouders om lessen te volgen. Gevolg: 'spijbelen.'
       Kinderen worden afhankelijk van coach
  

SWOT-analyse KC Westerbreedte

* Sterktes:
KC Westerbreedte is een school met een adhocratiecultuur. Innovaties zijn aan de orde van de dag: de afgelopen jaren zijn er Ipads, laptops, Apple TV’s en digitale schoolborden verschenen, is de school groepsoverstijgend  en groepsdoorbrekend gaan werken, leerarrangementen in gaan zetten en digitaal gaan werken: Parnassys, Signumplein en de Digitale Ladekast zijn online werk – en informatieplaatsen waar alle schoolgerelateerde content thans wordt geborgd. Daarnaast hanteert de school op een proactieve wijze een internetprotocol om leerlingen te beschermen tegen racistische uitingen en pornografie. Deze zaken gaan goed hand in hand.
Hoogstwaarschijnlijk wordt Jeelo komend schooljaar de basis van het onderwijs op Westerbreedte. Jeelo (een nieuwe methodiek voor het P.O) integreert vrijwel alle vakken op een aantrekkelijke, onderzoekende (projectmatige) wijze waarbij leerlingen hun voorkeur en talenten als leidraad kunnen nemen. Jeelo is volledig digitaal. De basis van de online leeromgeving waar scenario 4 op leunt. Daarnaast is een groot aantal leerkrachten hoog opgeleid (SEN, MLI). Zij nemen op Westerbreedte de rol aan van innovators en stimulators. Het onderwijs wordt continu onder de loep genomen en waar mogelijk aangescherpt en verbeterd.


* Zwaktes: 
Teveel innovaties kunnen leiden tot weerstand. Omdat veranderingen in de klas en schoolbreed veel investering vraagt van leerkrachten kan dat leiden tot een verhoging van de werkdruk waardoor reguliere schooltaken in het gedrang komen. Leerkrachten hebben thans aangegeven dat er niet teveel nieuwe projecten op stapel zouden moeten liggen. Teveel weerstand kan leiden tot leggards binnen het onderwijsteam. Niet alle leerlingen krijgen een solide basis mee als zij in groep 1 instromen. Veel kinderen missen een stimulans, een drive om te leren, een kritische blik op eigen werk en werkhouding. Er is veel sturing en begeleiding nodig om leerlingen de juiste denk – en werkrichting op te krijgen. Dit gegeven is een zwakte: geen vast curriculum in 20130 betekent dat kinderen wellicht gaan zwemmen in de mogelijkheden wat betreft vakken en nóg meer sturing en begeleiding nodig hebben.

* Kansen: 
Momenteel wordt op Westerbreedte Engels door vakleerkrachten en native speakers gegeven. Dit gebeurt eenmaal in de week op een vast tijdstip in elke groep. Dit is een goede basis wat betreft het Engels in 2030 dat een prominentere plek in het onderwijs zal innemen.
De leraar is in 2030 meer een coach die niet alleen kennis overdraagt, maar richting geeft aan het onderwijsontwikkeling van de leerling. Aangezien er binnen de Jeelo-methodiek wordt verlangd dat de leerkracht deze coach-rol meer en meer inneemt zal tegen 2030 het leerkrachtenteam ingespeeld zijn op deze verandering.
Jeelo verlangt tevens dat er per project bedrijven of organisaties worden benaderd om middels werknemers kennis en vaardigheden in de school te brengen. Op bezoek bij een bedrijf of organisatie is ook een van de mogelijkheden. Op deze manier zouden leerlingen meer bij banen en functies én de betekenis en waarde hiervan in contact komen.


* Bedreigingen:
Westerbreedte staat in een achterstandswijk. Ouders geven niet altijd het juiste voorbeeld en in enkele gevallen zetten ouders zich af van regels en waarden binnen Westerbreedte. Enkele ouderparen hebben reeds aangegeven dat 'het er thuis anders aan toe gaat.' Daar worden conflicten opgelost zonder woorden, maar fysiek. Deze vaders en moeders hebben vaak moeite hun kind te stimuleren en positiveren binnen het leer- en werkproces op school. Zodoende hebben veel leerlingen op Westerbreedte sturing en begeleiding nodig.
Indien er tevens lessen thuis zullen worden gevolgd is maar de vraag of leerlingen de discipline hebben én de stimulans van ouders om zich hier aan te zetten. De kans dat leerlingen afhankelijk zijn van de coach is aanwezig. 


* Feedbackkaart Quest 3: 

Marcs feedback is helder en to the point. Zijn tips heb ik ter harte genomen: alle groene onderdelen zijn aangepast in de SWOT-analyse.

Team: Sarah’s Angels
Naam gamemaster: Sarah
Naam feedbackgever: Marc
Datum: 20 maart 2017
Ik laat het aantal XP-punten geven aan Sarah over en beoordeel onderstaande onderdelen met een scorerange van: -- | - | -+ | + | ++

Criteria
De elementen in de SWOT zijn onderscheidend en beschrijving is concreet.
·         In het college was besproken een aantal van 3 en bij voorkeur 5 punten per onderdeel aan te houden. Ik zie er soms maar twee staan bij een onderdeel. Indien gewenst brainstormen wij hier samen even over. Bel mij maar op deze week indien dit gewenst is.
·         Het laatste punt bij sterkte kan je opsplitsen in twee punten;
o    Leerkrachten zijn hoog opgeleid,
o    Leerkrachten weten hoe te stimuleren
o    Ook zie ik in je tekstalinea’s nog punten staan die je wel beschrijft maar niet in je opsomming zet. Bijvoorbeeld deze sterkte: “groepsoverstijgend en groepsdoorbrekend werken”
·         Ik heb even op de website van je school gekeken (http://kcwesterbreedte.nl). Misschien zijn hier nog meer sterkten uit te halen. Hoe denk jij over deze punten?
o    Sterkten; Wij maken proactief gebruik van een internetprotocol om leerlingen te beschermen tegen racistische uitingen en pornografie (http://kcwesterbreedte.nl/kindcentrum-westerbreedte/internetprotocol).
o    Sterkten; Is hier nog iets uit te halen? (http://kcwesterbreedte.nl/visiemissie)
·         Is dit een uniek punt qua zwakte van jullie school; “Leerlingen zijn van huis uit weinig gemotiveerd, gedreven”. Of is hiervoor een oorzaak? Zijn de klassen te groot, te donker, geen frisse lucht, gebouw/speelplaats is niet motiverend etc. Hier liggen misschien andere zwakten aan ten grondslag. Dit punt kan je ook ombuigen naar een bedreiging als de ouders kinderen niet motiveren met waarden en normen om naar school te gaan, op te letten en de lessen goed te volgen.
·         Ik lees bij je omschrijving van sterkte dat het ook gaat om een ‘achterstandwijk’. Dit kan weer een bedreiging zijn als de gemeente hier geen rekening mee gaat houden dat de integratie in de wijk in balans gaat blijven. Verder staat nu bij het onderdeel zwaktes omschreven ‘Westerbreedte staat in een achterstandwijk’. Beschrijf bij zwaktes alleen de interne factoren van de school en niet daarbuiten.
·         Idem bij je tekst bij bedreigingen. Hier moeten alleen externe factoren staan en zie ik bijvoorbeeld een onderdeel in je alinea over ‘face to face-contact met de leerling’.
·         Tip: bekijk nog even je opmaak van je SWOT. Nu staan de opsommingstekens buiten het tekstkader van de website
Score: -+

In de toelichting is een korte beschrijving van de samenhang tussen de verschillende categorieën van de SWOT opgenomen.
·         Van ieder onderdeel is een kort en krachtige alinea geschreven. Let wel op dat je de punten van de opsomming gebruikt in je omschrijving. Nu staan hierin andere punten die of niet aan bod zijn gekomen in de opsomming of andersom.
·         Tip: Blijf consequent in je beschrijving. In de opsomming praat je over sterkte en als kopje boven je alinea staat sterktes. Idem zwakte / zwaktes.
Score: +

De SWOT maakt grenzen van de maatschappelijke opdracht van de school zichtbaar.
·         Absoluut! Je haalt hier meerdere krachtige voorbeelden aan.
·         Is er nog een toevoeging mogelijk vanuit jullie missie en visie? (http://kcwesterbreedte.nl/visiemissie)
Score: ++

De SWOT maakt de consequenties van de voorgestelde ontwikkeling voor de praktijk van de collega’s zichtbaar.
·         Je beschrijft nieuwe kansen voor het onderwijs. Ik hoor graag een keer meer over ‘Jeelo’
·         Ook het native Engels onderdeel. Al snap ik niet dat je specifiek bij kansen over 2030 praat en verder nergens? Misschien ook bij dit onderdeel weglaten.
Score: ++

De SWOT biedt uitzicht op richtingen (kansen) om collega’s te ondersteunen bij het realiseren van de voorgestelde ontwikkeling
·         Beide opsommingspunten zijn uitgewerkt en omschreven
·         Volgens mij zijn er meer kansen te benoemen en ben je misschien te bescheiden in je uitwerking
Score: +(+)

De toelichting op de SWOT maakt zichtbaar in hoeverre de huidige participatie van de MLI-student in onderwijsinnovatie-trajecten/- platforms een sterkte dan wel zwakte is voor het realiseren van de voorgestelde vernieuwing.
·         Je geeft aan dat er meerdere MLI-ers in de opleiding zitten en ook masters SEN. Beschrijf iets meer de rol van deze ‘echte stimulators’.
Score: +

Er is beschreven hoe de peerfeedback is verwerkt.
·         Heb ik niet gevonden in je blog?
·         Praat een keer met een andere MLI-er in je school hierover. Dit kan ook gebruikt worden als peerfeedback ;o)
Score: (geen score hiervoor gegeven)

CONCLUSIE:
Algemeen wil ik als feedback geven in het proces van samenwerking dat ik je ervaar als erg positief en sociaal. Je kijk op mensen en werk is erg mooi om te zien. Als ik dit combineer met je betrokkenheid in de groep kan ik alleen maar zeggen dat ik erg blij ben om met je te mogen samenwerken! Je kracht zit in het toveren met woorden. Ik ben dan ook positief jaloers hoe jij kan goochelen met woorden. Erg knap!
Let er wel op dat je de interne (SW) en externe (OT) factoren niet door elkaar gaat halen en alles bij het juiste onderdeel benoemd.
Eindscore totaal: +

Geen opmerkingen:

Een reactie posten