maandag 20 maart 2017

Quest 3: SWOT-analyse Technische Bedrijfskunde Fontys BEnT


Sterkte
 
·         Projectonderwijs (Populaire opleiding)
·         Activity Based Working
·         Diverse rollen van de docent
·         Verhouding theorie en praktijk
·         De organisatie staat open voor innovaties en vernieuwingen
 
Zwakte
 
·         Huisvesting
·         Individuele toetsing
·         Docentencapaciteit
·         Digitale vaardigheden
Kansen
 
·         Nieuwbouw waar Activity Based Working wordt toegepast
·         Meer docenten, tutoren, begeleiders,
·         Blended learning
·         Digitaal toetsen
Bedreigingen
 
·         Groei organisatie
·         Maatschappelijke ontwikkelingen
·         Bedrijven ontwikkelingen
 

 

Sterktes:

Bij Technische Bedrijfskunde worden kennis, vaardigheden en toepassing integraal aangeboden middels projectonderwijs en is dit in de toekomst ook online mogelijk. Sinds afgelopen zomer wordt Activity Based Working toegepast en is dit inmiddels geheel geaccepteerd. De docent acteert in verschillende rollen variërend van tutor, vakdocent, studieloopbaanbegeleider tot stagebegeleider. De verhoudingen in welke rol en mate worden aangepast aan de hand van digitale en maatschappelijke ontwikkelingen. Denk hierbij aan globalisering en het samenwerken tussen bedrijven om naar een circulaire economie over te gaan. Hoorcolleges en workshops worden gericht op het project gegeven zodat theorie en praktijk heel dicht bij elkaar liggen. De opleiding staat van “top to bottem” open voor innovatie en vernieuwing. Op dit moment wordt Circulaire Economie gedeeld vanuit een brede Fontys visie en zal deze de komende jaren binnen het curriculum verspreid worden. Mijn rol hierin is samen met mijn vakgroep het verspreiden van de visie over circulaire economie en mijn collega's te helpen om deze visie te vertalen naar hun vakgebied.

Zwaktes:

Door groeiende aantallen studenten is de huidige locatie aan de Rachelsmolen te krap en levert dit op piekmomenten overvolle ruimten op. Daarnaast zullen hierdoor meer docenten in diverse rollen bij moeten komen en zou dit in de toekomst online door tutorials minder nodig zijn.

De projectgroepen worden gezamenlijk beoordeeld waardoor meeliftgedrag niet uitgesloten is. Hierdoor is individuele beoordeling van hun projectbijdrage minder mogelijk. De digitale vaardigheden van het huidige docentenkorps is standaard en heeft richting de toekomst meer aandacht nodig. Denk hierbij aan ‘Blended Learning’ of het maken van tutorials. Bij het samenvoegen van twee deeltijdopleidingen technische bedrijfskunde en bedrijfskunde MKB zijn mijn collega's Raoul Bosboom en Sander van Dungen benieuwd naar de rol van Blended learning bij het deeltijd onderwijs. Dit is inmiddels mijn onderzoek voor de MLI geworden en ik ga daarnaast onderzoeken welke rol de docent hierin gaat spelen.

 

Kansen:

Door het groeiende aantal studenten en samenwerking met TU/e wordt er samen met alle technische instituten in 2019 verhuisd naar het voormalige TNO-gebouw op het TU/e terrein. Hierdoor kan Activity Based Working zoals het  bij Technische Bedrijfskunde wordt toegepast nog verder ontwikkeld en overal toegepast worden. Het gebouw wordt volledig gerenoveerd aan de hand van de wensen voor de komende tien jaar. Deze worden nu door een stuurgroep intern binnen onze opleiding opgesteld. Ik zit in deze stuurgroep vanwege mijn ervaring als projectleider bij huisvesting. Mijn onderzoek over Blended learning gaat hier een bijdrage aan leveren.
Daarnaast zullen docenten Virtual Reality (VR) Instructions en Tutorials ontwikelen en produceren. Afgelopen maart ben ik samen met mijn collega naar een beurs over virtual reality en 3-D printing geweest. Hier heb ik met een VR-bril een machine ingestelt en bedient aan de hand van de instructie. Het is dus digitaal mogelijk. Dit vergt echter nieuwe kennis en vaardigheden. Bij terugkomst en overleg met collega's was de helft enthousiast en de andere helft sceptisch.
Met name de vijftig plussers. Zij gaven aan in het gesprek dat ze digitaal 'selfmade' zijn en moeilijk in te schatten is welk niveau iedereen heeft. Hier zal dus eerst een nulmeting moeten plaats vinden.
Van daaruit kan men nieuwe digitale competenties leren.

 

Bedreigingen:

Door de groei van de organisatie en Activity Based Working nemen de informele contactmomenten af. Blended learning on line vanuit thuis kan de collega's docenten van elkaar vervreemden. Hierdoor kan de docent en de student zich minder betrokken voelen bij het leerproces. Online zal dit niet verbeteren omdat contact en coaching in één ruimte meer effect heeft. Bedrijven en maatschappij veranderen en het is de vraag of de eindleerdoelen er in de toekomst op aansluiten.


Peerfeedback van Marlene is in dit stuk verwerkt. In eerste instantie had ik veel te veel punten in elk vak staan. Door een aantal elementen te schrappen is het duidelijker geworden. Herkenbaar voor een Swot analyse is dat een thema bij diverse vakken terug kan komen. Een bedreiging kan ook een kans zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten