Sterkte
·
Projectonderwijs (Populaire opleiding)
·
Activity Based Working
·
Diverse rollen van de docent
·
Verhouding theorie en praktijk
·
De organisatie staat open voor innovaties en
vernieuwingen
|
Zwakte
·
Huisvesting
·
Individuele toetsing
·
Docentencapaciteit
·
Digitale vaardigheden
|
Kansen
·
Nieuwbouw waar Activity Based Working wordt toegepast
·
Meer docenten, tutoren, begeleiders,
·
Blended learning
·
Digitaal toetsen
|
Bedreigingen
·
Groei organisatie
·
Maatschappelijke ontwikkelingen
·
Bedrijven ontwikkelingen
|
Sterktes:
Bij Technische Bedrijfskunde worden kennis, vaardigheden en
toepassing integraal aangeboden middels projectonderwijs en is dit in de
toekomst ook online mogelijk. Sinds afgelopen zomer wordt Activity Based
Working toegepast en is dit inmiddels geheel geaccepteerd. De docent acteert in
verschillende rollen variërend van tutor, vakdocent, studieloopbaanbegeleider
tot stagebegeleider. De verhoudingen in welke rol en mate worden aangepast aan
de hand van digitale en maatschappelijke ontwikkelingen. Denk hierbij aan globalisering en het samenwerken tussen bedrijven om naar een circulaire economie over te gaan. Hoorcolleges en
workshops worden gericht op het project gegeven zodat theorie en praktijk heel
dicht bij elkaar liggen. De opleiding staat van “top to bottem” open voor
innovatie en vernieuwing. Op dit moment wordt Circulaire Economie gedeeld
vanuit een brede Fontys visie en zal deze de komende jaren binnen het
curriculum verspreid worden. Mijn rol hierin is samen met mijn vakgroep het verspreiden van de visie over circulaire economie en mijn collega's te helpen om deze visie te vertalen naar hun vakgebied.
Zwaktes:
Door groeiende aantallen studenten is de huidige locatie
aan de Rachelsmolen te krap en levert dit op piekmomenten overvolle ruimten op.
Daarnaast zullen hierdoor meer docenten in diverse rollen bij moeten komen en
zou dit in de toekomst online door tutorials minder nodig zijn.
De projectgroepen worden gezamenlijk beoordeeld waardoor
meeliftgedrag niet uitgesloten is. Hierdoor is individuele beoordeling van hun
projectbijdrage minder mogelijk. De digitale vaardigheden van het huidige docentenkorps
is standaard en heeft richting de toekomst meer aandacht nodig. Denk hierbij
aan ‘Blended Learning’ of het maken van tutorials. Bij het samenvoegen van twee deeltijdopleidingen technische bedrijfskunde en bedrijfskunde MKB zijn mijn collega's Raoul Bosboom en Sander van Dungen benieuwd naar de rol van Blended learning bij het deeltijd onderwijs. Dit is inmiddels mijn onderzoek voor de MLI geworden en ik ga daarnaast onderzoeken welke rol de docent hierin gaat spelen.
Kansen:
Door het groeiende aantal studenten en samenwerking met
TU/e wordt er samen met alle technische instituten in 2019 verhuisd naar het
voormalige TNO-gebouw op het TU/e terrein. Hierdoor kan Activity Based Working
zoals het bij Technische Bedrijfskunde
wordt toegepast nog verder ontwikkeld en overal toegepast worden. Het gebouw
wordt volledig gerenoveerd aan de hand van de wensen voor de komende tien jaar.
Deze worden nu door een stuurgroep intern binnen onze opleiding opgesteld. Ik zit in deze stuurgroep vanwege mijn ervaring als projectleider bij huisvesting. Mijn onderzoek over Blended
learning gaat hier een bijdrage aan leveren.
Daarnaast zullen docenten Virtual Reality (VR) Instructions en Tutorials ontwikelen en produceren. Afgelopen maart ben ik samen met mijn collega naar een beurs over virtual reality en 3-D printing geweest. Hier heb ik met een VR-bril een machine ingestelt en bedient aan de hand van de instructie. Het is dus digitaal mogelijk. Dit vergt echter nieuwe kennis en vaardigheden. Bij terugkomst en overleg met collega's was de helft enthousiast en de andere helft sceptisch.
Met name de vijftig plussers. Zij gaven aan in het gesprek dat ze digitaal 'selfmade' zijn en moeilijk in te schatten is welk niveau iedereen heeft. Hier zal dus eerst een nulmeting moeten plaats vinden.
Van daaruit kan men nieuwe digitale competenties leren.
Daarnaast zullen docenten Virtual Reality (VR) Instructions en Tutorials ontwikelen en produceren. Afgelopen maart ben ik samen met mijn collega naar een beurs over virtual reality en 3-D printing geweest. Hier heb ik met een VR-bril een machine ingestelt en bedient aan de hand van de instructie. Het is dus digitaal mogelijk. Dit vergt echter nieuwe kennis en vaardigheden. Bij terugkomst en overleg met collega's was de helft enthousiast en de andere helft sceptisch.
Met name de vijftig plussers. Zij gaven aan in het gesprek dat ze digitaal 'selfmade' zijn en moeilijk in te schatten is welk niveau iedereen heeft. Hier zal dus eerst een nulmeting moeten plaats vinden.
Van daaruit kan men nieuwe digitale competenties leren.
Bedreigingen:
Door de groei van de organisatie en Activity Based
Working nemen de informele contactmomenten af. Blended learning on line vanuit thuis kan de collega's docenten van elkaar vervreemden. Hierdoor kan de docent en de
student zich minder betrokken voelen bij het leerproces. Online zal dit niet verbeteren
omdat contact en coaching in één ruimte meer effect heeft. Bedrijven en
maatschappij veranderen en het is de vraag of de eindleerdoelen er in de
toekomst op aansluiten.
Peerfeedback van Marlene is in dit stuk verwerkt. In eerste instantie had ik veel te veel punten in elk vak staan. Door een aantal elementen te schrappen is het duidelijker geworden. Herkenbaar voor een Swot analyse is dat een thema bij diverse vakken terug kan komen. Een bedreiging kan ook een kans zijn.
Peerfeedback van Marlene is in dit stuk verwerkt. In eerste instantie had ik veel te veel punten in elk vak staan. Door een aantal elementen te schrappen is het duidelijker geworden. Herkenbaar voor een Swot analyse is dat een thema bij diverse vakken terug kan komen. Een bedreiging kan ook een kans zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten