maandag 20 maart 2017

Quest 3


Deze SWOT analyse is opgesteld voor het Udens College sector vmbo en op basis van het door ons team gekozen en meest gewenste scenario.
Als team hebben wij gekozen voor scenario 4: 'Online leeromgeving’  VS ‘Shop je eigen lessen’.

Ik heb deze SWOT analyse besproken met collega Maurice Doggen, coördinator en eerstegraads docent en een groot voorstander van het Canadese onderwijsmodel, dat geïnspireerd is door de visie van Michael Fullan. Volgens Maurice Doggen vormt de grootste bedreiging bij dit toekomstscenario de veranderingsbereidheid en flexibiliteit van de docent. Hij baseert dit op de huidige bestaande familiecultuur van het Udens College en het ontbreken van een aanspreekcultuur. Wanneer docenten zich niet professionaliseren loopt het Udens College het gevaar achter te blijven bij de concurrentie, waardoor de instroom van nieuwe leerlingen afneemt.




Sterkte:
Het Udens College sector vmbo, investeert al jaren in een goed digitaal (intra-)netwerk en voorziet leerlingen van een persoonlijk device. Leerlingen slaan bestanden op in de cloud en beschikken nu al over een persoonlijk OneDrive account van het Udens College. Monitoring of voortgang van het leerproces vindt via magister of het dashboardsysteem van de digitale lesmethode plaats.
Door de digitale voorzieningen beschikken docenten altijd over de meest recente informatie van hun leerlingen en zijn de lijntjes tussen docent en leerling kort.
Door de groeiende digitalisering van het Udens College is het leerproces voor de leerling steeds meer plaats- en tijdonafhankelijk. Leerlingen die door omstandigheden tijdelijk niet naar school kunnen of een leerwerktraject volgen hebben de mogelijkheid om elders aan hun opdrachten en taken te werken. ICT en digitalisering wordt daarbij als hulpmiddel  ingezet om gepersonaliseerd leren te ondersteunen en meer maatwerk te leveren.

Zwakte:
Onderwijs waarin het kind centraal staat en waarin leerlingen keuzes mogen maken op grond van de eigen leerdoelen en wensen, vraagt een rolverandering van de docent. Uit een SWOT analyse van het strategisch beleidsplan komt naar voren dat het onderwijs van de sector vmbo doorgaans nog veel klassikaal en leraar gestuurd is. Docenten uit de bovenbouwberoepsgerichte afdelingen ervaren dat nieuwe derdejaars leerlingen niet beschikken over zelfregulerende vaardigheden en afhankelijk zijn van de docent.     
Docentafhankelijke leerlingen die eigen keuzes mogen maken gaan wellicht zwemmen in het complexe onderwijsaanbod, zien door de bomen het bos niet meer of ondernemen helemaal niets.
In het huidige onderwijsprogramma van het Udens College krijgt de ontwikkeling van zelfregulering, een 21ste -eeuwse vaardigheid, structureel te weinig aandacht.
Er werken relatief weinig jongeren bij het Udens College, veel werknemers horen tot  generatie X of zijn ouder. De oudere docent heeft vaak meer moeite om het innovatie-tempo bij te houden. De meerwaarde van een technologische ontwikkeling of innovatie wordt door de oudere docent niet altijd als vanzelfsprekend erkent of geadopteerd wat een innovatie vertraagt of blokkeert.

Kansen:
Leerlingen die hun passie en talenten ontwikkelen halen het beste uit zichzelf. Dit past bij de missie van ons vmbo om elk kind persoonlijk uit te dagen en te groeien tot een zelfbewuste nieuwsgierige en sociale burger. Omdat ieder kind een eigen leerbehoefte heeft en eigen keuzes maakt is de docent naast vak expert ook inzetbaar als loopbaan, oriëntatie en begeleidingscoach voor de individuele leerling.
Persoonlijke en individuele contacten tussen coach en leerling intensiveren de relatie wat goed is voor de basisbehoefte van ieder kind.
In het huidige beroepsgerichte vmbo wordt al regelmatig samengewerkt met bedrijven en instellingen.  Lint- en estafettestages in woonzorgcentra, peuterspeelzalen of een verwenochtend voor dementerende ouderen staan nu al op het onderwijsprogramma.  Door intensivering van deze samenwerking ontstaan er kansen om eigentijdse leerprogramma’s te ontwikkelen, waarin leerlingen  vaardigheden aanleren en ontwikkelen voor de steeds veranderende vloeibare samenleving. Voor het ontwerpen van eigentijdse leerprogramma’s waarin meer en  intensiever samengewerkt wordt met bedrijven en instellingen, kan de inzet en participatie van de MLI-student zeker als kans worden gezien.

Bedreigingen
Het Udens College moet rekening houden met concurrentie uit de directe omgeving.Vmbo’s uit Gemert, Veghel, Hees, Mill en Oss proberen ieder schooljaar leerlingen uit Uden of directe omgeving aan te trekken. Wanneer er niet geanticipeerd wordt op ontwikkelingen en innovaties en de concurrentie doet dit wel, wordt de instroom van nieuwe leerlingen bedreigd.  Afname van leerlingeninstroom betekent een afname van het aantal fte’s en een verlies van docentbanen.
Een andere bedreiging is de flexibiliteit en veranderkunde- /veranderbereidheid van de docent.
Om docenten mee te krijgen is een professionaliseringstraject en een goede begeleiding nodig. 
Binnen het Udens College heerst een familiecultuur maar ontbreekt de aanspreekcultuur. Elke docent van het Udens College heeft professionalisering- of deskundigheidsbevorderingsuren in zijn of haar jaartaak maar er volgen geen sancties bij onvoldoende professionalisering of veranderbereidheid. Onvoldoende professionalisering en/of ontwikkeling van de docent, zet het Udens College op achterstand wat de innovatieve concurrentie een voorsprong oplevert. Stilstand betekent achteruitgang!

Feedbackkaart Quest 3 
Naam student: Annette
Naam gamemaster: Sarah
Naam Feedbackgever : Nienke
Datum: 22 maart 2017   

Criteria

Feedback
De elementen in de SWOT zijn onderscheidend en beschrijving is concreet.
De elementen zijn duidelijk, onderscheidend en concreet beschreven. Kijk wel even goed naar het verschil tussen zwakte en bedreiging. Staat alles nu op de goede plek?
++
In de toelichting is een korte beschrijving van de samenhang tussen de verschillende categorieën van de SWOT opgenomen
Scenario 4 komt duidelijk terug in je SWOT-analyse. Er is ook een samenhang te vinden tussen de verschillende categorieën.
+
De SWOT maakt grenzen van de maatschappelijke opdracht van de school zichtbaar
De maatschappelijke opdracht van de school is grotendeels terug te vinden.
+
De SWOT maakt de consequenties van de voorgestelde ontwikkeling voor de praktijk van de collega’s zichtbaar
Je geeft aan dat de leerkrachten nog moeite hebben met veranderingen en dat een bedreiging kan zijn voor de toekomst en nieuwe ontwikkelingen. Ik mis af en toe wel de rol van de leerkracht hierin verwerkt.
+-
De SWOT biedt uitzicht op richtingen (kansen) om collega’s te ondersteunen bij het realiseren van de voorgestelde ontwikkeling
Je geeft duidelijk weer wat er in de toekomst gaat gebeuren en wat dit voor leerkrachten kan betekenen.
++
De toelichting op de SWOT maakt zichtbaar in hoeverre de huidige participatie van de MLI-student in onderwijsinnovatie-trajecten/- platforms een sterkte dan wel zwakte is voor het realiseren van de voorgestelde vernieuwing
Dit gedeelte kan ik nog niet terugvinden in je SWOT. Wellicht kan je dit nog verwerken? 
-
Er is beschreven hoe de peerfeedback is verwerkt

Feedback:
De overige feedback heb ik rechtstreeks in het document gegeven. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten