Deze SWOT
analyse is opgesteld voor het Udens College sector vmbo en op basis van het
door ons team gekozen en meest gewenste scenario.
Als team
hebben wij gekozen voor scenario 4: 'Online leeromgeving’ VS ‘Shop je
eigen lessen’.
Ik heb deze
SWOT analyse besproken met collega Maurice Doggen, coördinator en eerstegraads docent en een
groot voorstander van het Canadese onderwijsmodel, dat geïnspireerd is door de visie van Michael Fullan. Volgens
Maurice Doggen vormt de grootste bedreiging bij dit toekomstscenario de
veranderingsbereidheid en flexibiliteit van de docent. Hij baseert dit op de huidige bestaande familiecultuur van het Udens College en het ontbreken
van een aanspreekcultuur. Wanneer docenten zich niet professionaliseren loopt
het Udens College het gevaar achter te blijven bij de concurrentie, waardoor de
instroom van nieuwe leerlingen afneemt.
Sterkte:
Het Udens
College sector vmbo, investeert al jaren
in een goed digitaal (intra-)netwerk en voorziet leerlingen van een persoonlijk
device. Leerlingen slaan bestanden op in de cloud en beschikken nu al over een
persoonlijk OneDrive account van het Udens College. Monitoring of voortgang van
het leerproces vindt via magister of het dashboardsysteem van de digitale
lesmethode plaats.
Door de
digitale voorzieningen beschikken docenten altijd over de meest recente
informatie van hun leerlingen en zijn de lijntjes tussen docent en leerling
kort.
Door de groeiende
digitalisering van het Udens College is het leerproces voor de leerling steeds
meer plaats- en tijdonafhankelijk. Leerlingen die door omstandigheden tijdelijk niet
naar school kunnen of een leerwerktraject volgen hebben de mogelijkheid om
elders aan hun opdrachten en taken te werken. ICT en digitalisering wordt daarbij
als hulpmiddel ingezet om
gepersonaliseerd leren te ondersteunen en meer maatwerk te leveren.
Zwakte:
Onderwijs
waarin het kind centraal staat en waarin leerlingen keuzes mogen maken op grond
van de eigen leerdoelen en wensen, vraagt een rolverandering van de docent. Uit
een SWOT analyse van het strategisch beleidsplan komt naar voren dat het
onderwijs van de sector vmbo doorgaans nog veel klassikaal en leraar gestuurd is.
Docenten uit de bovenbouwberoepsgerichte afdelingen ervaren dat nieuwe
derdejaars leerlingen niet beschikken over zelfregulerende vaardigheden en
afhankelijk zijn van de docent.
Docentafhankelijke
leerlingen die eigen keuzes mogen maken gaan wellicht zwemmen in het complexe
onderwijsaanbod, zien door de bomen het bos niet meer of ondernemen helemaal
niets.
In het
huidige onderwijsprogramma van het Udens College krijgt de ontwikkeling van
zelfregulering, een 21ste -eeuwse vaardigheid, structureel te weinig
aandacht.
Er werken
relatief weinig jongeren bij het Udens College, veel werknemers horen tot generatie X of zijn ouder. De oudere docent
heeft vaak meer moeite om het innovatie-tempo bij te houden. De meerwaarde van
een technologische ontwikkeling of innovatie wordt door de oudere docent niet altijd
als vanzelfsprekend erkent of geadopteerd wat een innovatie vertraagt of
blokkeert.
Kansen:
Leerlingen die
hun passie en talenten ontwikkelen halen het beste uit zichzelf. Dit past bij
de missie van ons vmbo om elk kind persoonlijk uit te dagen en te groeien tot
een zelfbewuste nieuwsgierige en sociale burger. Omdat ieder kind een eigen
leerbehoefte heeft en eigen keuzes maakt is de docent naast vak expert ook inzetbaar als loopbaan, oriëntatie en begeleidingscoach voor
de individuele leerling.
Persoonlijke
en individuele contacten tussen coach en leerling intensiveren de relatie wat
goed is voor de basisbehoefte van ieder kind.
In het
huidige beroepsgerichte vmbo wordt al regelmatig samengewerkt met bedrijven en
instellingen. Lint- en estafettestages
in woonzorgcentra, peuterspeelzalen of een verwenochtend voor dementerende
ouderen staan nu al op het onderwijsprogramma.
Door intensivering van deze samenwerking ontstaan er kansen om eigentijdse
leerprogramma’s te ontwikkelen, waarin leerlingen vaardigheden aanleren en ontwikkelen voor de
steeds veranderende vloeibare samenleving. Voor het ontwerpen van eigentijdse
leerprogramma’s waarin meer en
intensiever samengewerkt wordt met bedrijven en instellingen, kan de
inzet en participatie van de MLI-student zeker als kans worden gezien.
Bedreigingen
Het Udens
College moet rekening houden met concurrentie uit de directe omgeving.Vmbo’s
uit Gemert, Veghel, Hees, Mill en Oss proberen ieder schooljaar leerlingen uit
Uden of directe omgeving aan te trekken. Wanneer er niet geanticipeerd wordt op
ontwikkelingen en innovaties en de concurrentie doet dit wel, wordt de instroom
van nieuwe leerlingen bedreigd. Afname van
leerlingeninstroom betekent een afname van het aantal fte’s en een verlies van docentbanen.
Een andere
bedreiging is de flexibiliteit en veranderkunde- /veranderbereidheid van de
docent.
Om docenten
mee te krijgen is een professionaliseringstraject en een goede begeleiding
nodig.
Binnen het
Udens College heerst een familiecultuur maar ontbreekt de aanspreekcultuur. Elke
docent van het Udens College heeft professionalisering- of
deskundigheidsbevorderingsuren in zijn of haar jaartaak maar er volgen geen
sancties bij onvoldoende professionalisering of veranderbereidheid. Onvoldoende
professionalisering en/of ontwikkeling van
de docent, zet het Udens College op achterstand wat de innovatieve concurrentie een voorsprong oplevert. Stilstand betekent achteruitgang!
Feedbackkaart Quest 3
Naam student: Annette
Naam gamemaster: Sarah
Naam Feedbackgever : Nienke
Datum: 22 maart 2017 Feedback
De elementen in de SWOT zijn onderscheidend en beschrijving
is concreet.
De elementen zijn duidelijk,
onderscheidend en concreet beschreven. Kijk wel even goed naar het verschil
tussen zwakte en bedreiging. Staat alles nu op de goede plek?
++
++
In de toelichting is een
korte beschrijving van de samenhang tussen de verschillende categorieën van
de SWOT opgenomen
Scenario 4 komt duidelijk terug
in je SWOT-analyse. Er is ook een samenhang te vinden tussen de verschillende
categorieën.
+
+
De SWOT maakt grenzen van de maatschappelijke opdracht van
de school zichtbaar
De maatschappelijke opdracht
van de school is grotendeels terug te vinden.
+
+
De SWOT maakt de consequenties van de voorgestelde
ontwikkeling voor de praktijk van de collega’s zichtbaar
Je geeft aan dat de
leerkrachten nog moeite hebben met veranderingen en dat een bedreiging kan
zijn voor de toekomst en nieuwe ontwikkelingen. Ik mis af en toe wel de rol
van de leerkracht hierin verwerkt.
+-
+-
De SWOT biedt uitzicht op richtingen (kansen) om collega’s
te ondersteunen bij het realiseren van de voorgestelde ontwikkeling
Je geeft duidelijk weer wat er
in de toekomst gaat gebeuren en wat dit voor leerkrachten kan betekenen.
++
++
De toelichting op de SWOT maakt zichtbaar in hoeverre de
huidige participatie van de MLI-student in onderwijsinnovatie-trajecten/-
platforms een sterkte dan wel zwakte is voor het realiseren van de
voorgestelde vernieuwing
Dit gedeelte kan ik nog niet terugvinden in je SWOT. Wellicht kan je dit nog verwerken?
Dit gedeelte kan ik nog niet terugvinden in je SWOT. Wellicht kan je dit nog verwerken?
-
Er is beschreven hoe de peerfeedback is verwerkt
Feedback:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten