maandag 20 maart 2017

Quest 3

SWOT  analyse 



Sterkte:
In de praktijk blijkt dat een groot deel van het team betrokken is en bereid is tot veranderen. Ze staan met veel passie en liefde voor de klas. We beschikken over een aantal experts en het doel van de school is om steeds meer leerkrachten specialist te laten worden van een eigen vakgebied. Leerkrachten krijgen hierbij dan meer de rol van coach en staan niet meer frontaal voor de klas.
Op dit moment wordt er al redelijk onderwijs op maat gegeven. Voor kinderen die meer uitdaging en verrijking nodig hebben is er bijvoorbeeld de Plusklas. Er is echter geen structuur binnen de zorguren voor de zwakkere leerlingen. Dit komt door tijd- en geldgebrek. Elk schooljaar moet er weer bekeken worden wat voor zorg er ingezet kan worden en hierdoor is er geen doorgaande lijn. In het strategisch beleidsplan (van den Buijs & Krebbekx, 2013) van de stichting is dit wel terug te vinden als doelstelling voor de komende jaren.

Zwakte: 
Op basisschool de Reuzelaar zijn de ICT-mogelijkheden op dit moment niet optimaal. Computers werken niet naar behoren en ook het wifi-netwerk werkt niet. Hierdoor worden de 15 tablets, die de school heeft aangeschaft, nauwelijks tot nooit gebruikt. Dit staat lijnrecht tegenover de ontwikkelingen die in de toekomst in het scenario worden geschetst. Hierbij zijn leerlingen afhankelijk van de nieuwste technologieën en wordt alles digitaal aangeleverd. Het is echter wel de ambitie van de school om de school te laten beschikken over technologisch en inhoudelijke goed werkende hard- en software. Dit betekent dat het team de nieuwe technologieën snel eigen zullen moeten maken om het toe te kunnen passen in hun eigen onderwijspraktijk.
Doordat het vast curriculum verdwijnt zullen leerlingen al vroeg hun eigen vakken moeten kiezen. De vraag is of basisschoolleerlingen deze vrijheid wel aan kunnen. Dit betekent misschien wel voor het team dat ze alle leerlingen moeten gaan begeleiden in het kiezen van de juist vakken, terwijl leerlingen op dit moment allemaal dezelfde vakken volgen. De rol van de leerkracht zal veranderen wanneer hij alleen nog maar les zal geven in zijn expertise.


Kansen:
Op dit moment wordt er nog geen Engelse lesgegeven vanaf groep 1. Ze krijgen af en toe wel een woordje aangeleerd of een liedje dat toevallig in het Engels is, maar ze zijn er niet heel bewust mee bezig. Hier liggen wel kansen voor basisschool de Reuzelaar. Voor de leerkrachten betekent dit dat ze zich moeten verdiepen in Engels en eventueel een methode moeten aanschaffen voor de onderbouw. Op dit moment is die pas vanaf groep 5 aanwezig. Dit zou een mooie kans voor de MLI-er zijn. Hij zal de leerkrachten kunnen begeleiden tijdens het implementeren van het Engelse vak vanaf de onderbouw.
Wanneer alle lesstof via de Cloud terug te vinden, zullen kinderen kunnen inloggen via een single sign on procedure. Kinderen zullen dan altijd en overal bij de lesstof kunnen en hoeven geen papieren huiswerk mee te nemen. Wanneer zij iets niet begrijpen van de les, kunnen ze de les thuis nog een keer doornemen. Hierdoor zijn de lijntjes tussen leerkracht-leerling erg kort. Alles wat de leerling doet is terug te vinden in het leerkracht- dashboard systeem.

Bedreigingen:
In ons scenario wordt beschreven dat leerlingen in de toekomst veel meer thuis les zullen krijgen doordat lessen online terug te vinden zijn. In het strategisch beleidsplan staat dat het opleidingsniveau van ouders steeds hoger wordt in Hoeven. Een gevolg hiervan kan zijn dat veel meer ouders aan het werk zijn. Wanneer leerlingen thuis de lessen moeten/kunnen volgen, komt er veel verantwoordelijkheid bij de leerlingen te liggen. Veel leerlingen kunnen de discipline misschien niet opbrengen om thuis de lessen te gaan volgen. Leerlingen komen achter te lopen of kunnen zelfs uitvallen op school. Hierdoor komt het uiteindelijke uitstromingsniveau wellicht in gevaar en kan het opleidingsniveau van de gemeente Hoeven dalen. De visie van de school is op dit moment ‘Werken met de kinderen van nu, voor de toekomst van morgen’. Ze willen leerlingen klaarmaken voor de maatschappij voor de toekomst. Wanneer leerlingen lessen thuis gaan volgen zullen leerkrachten niet altijd grip hebben op de ontwikkeling van het kind en misschien niet meer achter de visie kunnen staan.

Bron:
Buijs, J. van den, & Krebbkx, J. (2013). Strategisch beleid Borgesiusstichting. Geraadpleegd van www.borgesiusstichting.nl


FEEDBACK:
Team: Sarah’s Angels
Naam gamemaster: Sarah
Naam feedbackgever: Annette van de Ven
Datum: 26 maart 2017

Criteria:
De elementen in de SWOT zijn onderscheidend en beschrijving is concreet.
         De elementen in de SWOT zijn zeker onderscheidend en je hanteert een concrete schrijfstijl. Ik vind dat je goede en duidelijke situatieschetsen geschreven hebt, waarin alle factoren van een SWOT    duidelijk herkenbaar naar voren komen.
Score: ++

In de toelichting is een korte beschrijving van de samenhang tussen de verschillende categorieën van de SWOT opgenomen
De samenhang tussen de verschillende categorieën van scenario 4 van je SWOT is duidelijk aanwezig maar nog niet compleet. Het onderdeel “Geen vast curriculum, kinderen zwemmen in de mogelijkheden qua vakken” moet nog worden uitgewerkt. De samenhang van je SWOT wordt nog sterker wanneer je er een korte inleidende toelichting toevoegt.
Score: +-

De SWOT maakt grenzen van de maatschappelijke opdracht van de school zichtbaar.
·      De grenzen van de maatschappelijk opdracht komen in alle categorieën van de SWOT naar voren maar worden het sterkst beschreven in de categorieën  ‘Sterkte’ en ‘Bedreigingen’.
Score: +

De SWOT maakt de consequenties van de voorgestelde ontwikkeling voor de praktijk van de collega’s zichtbaar.
·      Consequenties van de voorgestelde ontwikkelingen voor de praktijk zijn zichtbaar, maar de rol van de docent mag duidelijker naar voren komen en behoeft nog wat aandacht. Je beschrijft wel heel sterk de veranderingen voor de leerling.
Score: +

De SWOT biedt uitzicht op richtingen (kansen) om collega’s te ondersteunen bij het realiseren van de voorgestelde ontwikkeling
·      Je beschrijft duidelijk de richtingen en kansen om collega’s te ondersteunen bij het realiseren van de voorgestelde ontwikkeling. In de categorie ‘Kansen’ ligt wellicht nog een rol weggelegd voor de MLI student bij de ontwikkeling van een duidelijke visie en missie of implementatie voor de ontwikkeling van de Engelse taal!
Score: ++

De toelichting op de SWOT maakt zichtbaar in hoeverre de huidige participatie van de MLI-student in onderwijsinnovatie-trajecten/- platforms een sterkte dan wel zwakte is voor het realiseren van de voorgestelde vernieuwing.
·      In je SWOT analyse komt dit nog niet terug, maar in je beschrijvingen lees ik mogelijkheden genoeg om deze nog te verwerken. 
Score: -

Er is beschreven hoe de peerfeedback is verwerkt.
·      We hebben als team ervoor gekozen om elkaar eerst informeel feedback te geven en geen punten toe te kennen.

Conclusie:

Nienke, je hebt een prettige schrijfstijl en je laat al een heel complete SWOT analyse zien. Zet nog even de spreekwoordelijke puntjes op de I en congratulations for a job well done!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten